سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

معاون فرهنگی قوه قضاییه بی‌پرده و شفاف در موضوع جمعیت کیفری کشور، قضات را مخاطب قرار داد و از آنها خواست کمتر از مجازات حبس استفاده کنند.

قضات کمتر از مجازات حبس استفاده کنند

حجت‌الاسلام و المسلمين صادقي كه در مراسم توديع و معارفه مديركل زندان‌هاي استان قم شركت كرده بود، البته بر بازنگري قوانين تأكيد كرد اما از قضات هم خواست از ظرفيت‌هاي حبس‌زدا در قوانين استفاده كرده و از استفاده از مجازات حبس حتي‌الامكان دوري كنند. اشاره معاون فرهنگي قوه قضاييه به اصلاح قانون پيش از اين، مورد توجه ديگر معاون اين قوه نيز قرار گرفته بود. حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اميني معاون منابع انساني قوه قضاييه كه رئيس قوه قضائيه او را به جاي خود به نشست منتخبان مجلس دهم فرستاد، يك‌ماه قبل و در جمع نمايندگان جديد مجلس از آنها خواست قوانين را طوري ننويسند كه جمعيت 200هزار نفري زندان‌ها را از ايني كه هست، بيشتر كند. اما حالا ديگر معاون اين قوه از خود قضات هم مي‌خواهد حواس‌شان بيشتر به اين موضوع باشد. او پس از تبيين سخنان مقام معظم رهبري درخصوص لزوم رسيدگي به مسئله زندان، به لزوم وجود زندان در همه جوامع دنيا اشاره كرد و گفت: آنچه مدنظر رهبر انقلاب بوده است از يك سو ناظر بر اصلاح قوانين قضايي و از سوي ديگر ظرفيت‌هاي مديريتي است. قضات ما بايد از استفاده از مجازات حبس حتي‌الامكان دوري كنند.

حتي در استفاده از مجازات حبس نيز مي‌توانند از محكوميت‌هاي حداقلي استفاده كنند تا آسيب‌هاي كمتري متوجه خانواده زندانيان بشود. مسئله زندان مسئله كوچكي نيست و بايد اين مسئله با جديت پيگيري شود.» او بعد هم با تمجيد از زحمات اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌هاي كشور، بر لزوم حركت علمي و مديريت جديد در عرصه زندان‌ها تأكيد كرد و گفت: «بايد همه زندان‌ها به كانون‌هاي اصلاح و تربيت تبديل شوند تا در كنار توجه به قوانين قضايي و رويكرد استفاده از مجازات‌هاي جايگزين در قضات بتوانيم به فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص كاهش زندانيان به‌طور جامع عمل كرده باشيم.»

  • حبس‌گرايي؛ مشكل اصلي

به زعم كارشناسان حبس‌گرابودن قضات همواره يكي از اصلي‌ترين موانع در توسعه مجازات‌هاي جايگزين است. در شرايطي كه قانون در برخي موارد اصرار به استفاده از مجازات جايگزين دارد و گاهي هم دست قاضي را در اين زمينه باز گذاشته است، كم نيستند قضاتي كه تصور مي‌كنند تنبيه مجرم تنها با زندان رفتن ميسر است يا اينكه مجازات‌هاي جايگزين را به اندازه كافي بازدارنده نمي‌دانند. اين موضوع تا‌كنون مورد توجه بسياري ازجمله جعفري دولت آبادي دادستان تهران قرار گرفته كه گفته است: «تغييرنگرش قضات به موضوع حبس موجب كاهش جمعيت كيفري زندان‌ها مي‌شود.» اگر قوه قضاييه بتواند با تبيين اهميت موضوع مجازات‌هاي جايگزين براي قضات باعث كاهش بي‌ميلي آنها به صدور رأي براساس مجازات جايگزين به جاي زندان بشود، بسياري از مشكلات كم خواهد شد. تا وقتي يك قاضي دستش به صدور حكم جمع‌كردن زباله و نگهباني به‌جاي چند‌ماه زندان نرود، همچنان ورودي زندان‌ها بالا خواهد بود. 

کد خبر 336207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha