سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی کوچک نشان می‌دهد محرومیت خواب و چرخه غیرطبیعی خواب ممکن است خطر بیماری قلبی به‌خصوص در کارکنان شیفتی افزایش دهد.

در شیوه کار شیفتی کارکنان در طول همه ۲۴ ساعت در هر روز هفته خدمات خود را عرضه می‌کنند. این شیوه را گاهی ۲۴/۷ می‌نامند. کار شیفتی ممکن است هم شامل شیفت‌های کاری شبانه طولانی مدت و هم به صورت برنامه‌های کاری شامل تغییر کارکنان یا چرخش شیفت‌ها باشد.

به گزارش رویترز دکتر دانیلا گریمالدی، نویسنده اصلی مقاله این بررسی گفت: «در انسان‌ها همه فرایندهای فیزیولوژیک و رفتاری در چرخه خواب-بیداری از ریتمی شبانه‌روزی پیروی می‌کنند که به‌وسیله یک ساعت داخلی قرارگرفته در مغز تنظیم می‌شود.»

گریمالدی که استادیار پژوهشی دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو است، گفت: «هنگامی‌که چرخه‌های خواب-بیداری و تغذیه ما در هماهنگی با ریتم‌های تعیین‌شده به‌وسیله ساعت داخلی ما نیست، ناهماهنگی شبانه‌روزی رخ می‌دهد.»

به گفته او، این بررسی نشان می‌دهد که کارکنان شیفتی «که به‌طور مزمن در معرض ناهماهنگی شبانه‌روزی قرار دارند، ممکن است به‌طور کامل از اثرات نیروبخش قلبی-عروقی خوب شبانه به دنبال چرخش کار شیفتی بهره نبرد.»

این بررسی شامل ۲۶ فرد سالم در سنین ۲۰ تا ۳۹ می‌شد که برای هشت روز خوابشان را به ۵ ساعت محدود کرده بودند، یا از طریق زمان‌های خواب ثابت یا زمان‌های خواب تا ۸.۵ ساعت به تأخیر افتاده در چهار شب از این هشت شب.

سرعت بالای ضربان قلب در طول روز در این دو گروه مشاهده شد، و این افزایش به میزان گسترده‌تری در شب هنگامی رخ می‌داد که محرومیت از خواب با تأخیر زمان خواب همراه می‌شدند. همچنین، افزایشی در میزان‌های هورمون استرس نوراپی‌نفرین در گروه دچار محرومیت خواب و با تأخیر در زمان خواب وجود داشت.

نوراپی‌نفرین می‌تواند رگ‌های خونی را تنگ کند، فشارخون را بالا ببرد و راه‌های هوایی را گشاد کند.

به گفته این پژوهشگران محرومیت از خواب و تأخیر در زمان خواب همچنین با کاهش تغییرپذیری سرعت ضربان قلب و کاهش فعالیت واگ در حین مراحل عمیق‌تر خواب همراه است که به‌طور طبیعی اثراتی نیروبخش بر کارکرد قلب دارد. اثر عمده عصب واگ بر روی قلب کاستن از سرعت ضربان قلب است.

این پژوهشگران می‌گویند کارکنان شیفتی باید ترغیب شوند که رژیم غذایی سالمی داشتند، به‌طور منظم ورزش کنند و برای حفاظت از قلبشان بیشتر بخوابند.

کد خبر 336201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha