دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از مسلمانان روسیه در ماه مبارک رمضان که با پیام شیخ راویل عین الدین رییس شورای مفتی‌های این کشور امروز (دوشنبه) آغاز شد، میهمان سفره‌های افطاری مساجد و مراکز اسلامی هستند که پس از ادای نماز جماعت مغرب و عشا برپا می‌شود.

سفره افطاری ملل در مسکو

به گزارش ایرنا، مساجد و مراکز عبادی شهرهای مختلف بویژه مناطق و جمهوری‌های مسلمان‌نشین قفقاز شمالی از جمله چچن، اینگوش، داغستان، تاتارستان، باشقیرستان، کاراچایو و چرکسیا و مناطق مرکزی روسیه از جمله مسکو و سن پترزبورگ، میزبان زنان و مردان مسلمان در سفره‌های افطاری هستند.

بنا بر سنت جوامع اسلامی روسیه قبل از شکل‌گیری شوروی و احیا شده پس از فروپاشی در سال 1991، مراسم افطار جمعی به عنوان نماد ماه رمضان بین مسلمانان شناخته می‌شود.

جامعه اسلامی روسیه که بیش از 25 میلیون نفر از جمعیت حدود 147 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهد، مرکب از بخش اصلی اهل سنت و همچنین شمار قابل توجه شیعیان همگرایی دارند که در ماه مبارک رمضان بویژه ادای نماز جماعت و افطار جمعی این وحدت بیشتر نمایان می‌شود.

اصلی‌ترین سفره ماه مبارک رمضان با عنوان «افطاری ملل» در خیمه مسجد مسکو به نام یادبود واقع در پارک پیروزی برگزار می‌شود که هر شب نمایندگان یکی از جوامع کشورهای اسلامی و همچنین اقوام مختلف روسیه به عنوان بارزترین نمونه وحدت اسلامی با حضور پیروان مذاهب مختلف، میزبان افطاری مسلمانان می‌شوند.

در این مراسم تا حدود 700 نفر هر شب از مناطق دور و نزدیک مسکو برای ادای نماز و هم‌نشینی افطار به مسجد می‌آیند و نکته جالب این است که با توجه به مجاورت یک کلیسا و کنیسه، شماری از شهروندان روسی نیز میهمان مسلمانان می‌شوند.

همچنین پس از افطار در مسجد یادبود مسکو، مراسم مختلف مرتبط با ماه رمضان از جمله قرائت و همخوانی قرآن کریم، مولودی‌خوانی و مسابقه‌های دینی برگزار می‌شود.

همزمان با مراسم مسجد یادبود که بزرگترین سفره افطاری مسکو در آن برپا می‌شود، در مساجد مختلف پایتخت روسیه از جمله مسجد شیعیان و تاریخی در شب‌های مختلف ماه مبارک رمضان سفره‌های افطاری برپا می‌شود.

کد خبر 336176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha