دومین نمایشگاه شمیم وحی با هدف کمک به توسعه فعالیت‌های غیردولتی و غیرسازمانی قرآنی شهر تهران در باغ موزه دفاع‌مقدس افتتاح شد.

دومین نمایشگاه شمیم وحی

اين نمايشگاه به مناسبت فرارسيدن‌ماه مبارك رمضان و به‌مدت يك هفته ميزبان علاقه‌مندان است. روز گذشته در مراسم افتتاح اين نمايشگاه شهردار تهران در سخناني وجود فقر درجامعه اسلامي را برخلاف مطالبات ومنويات قرآني اعلام كرد. محمدباقر قاليباف در سخنراني افتتاحيه اين نمايشگاه پيش قراولان محروميت‌زدايي در تهران و حاشيه شهر را فعالان قرآني دانست و گفت: در قرآن بيش از 60بار به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم به موضوع نيازمندان، فقرا و مساكين اشاره شده‌ و يكي از بحث‌هاي قرآني توجه به رفع محروميت است.

وي با بيان اينكه بحث فقرا و محروميت‌زدايي در اولويت‌هاي كاري شهرداري تهران قرار دارد، گفت: در شوراي‌عالي قرآن و تمامي خانه‌هاي قرآن و عترت و بخش‌هاي فرهنگي فعال در حوزه ديني تلاش مي‌كنيم تا يكي از كارهاي عملي قرآن در زمينه محروميت زدايي را عينيت بخشيده و اين كار را جزء لاينفك فعاليت‌هاي خود قرار دهيم.

شهردار تهران در مراسم ديروز بر اهميت رعايت حقوق ديگران و انضباط شهري تأكيد كرد و گفت: بايد عَلَم مبارزه با فقر و انضباط شهري را به‌دست بگيريم و انضباط شهري و محروميت‌زدايي را به‌عنوان دو ركن مهم از فرهنگ قرآن و عترت دنبال كنيم. قاليباف همچنين از اجراي طرح نذر‌فرهنگي در شهر تهران سخن گفت و از ثروتمندان خواست تا وقت بگذارند و از نزديك با شرايط زندگي فقرا آشنا شوند؛ چنان‌كه حضرت اميرالمومنين(ع) نيز خودشان به‌صورت مستقيم درگير اين كار بودند.

وي دربخش ديگري از سخنان خود در مراسم افتتاحيه نمايشگاه شميم وحي پرداختن به سه موضوع قرآن، نماز و اذان را در راس تمامي فعاليت‌هاي فرهنگي شهرداري اعلام كرد و گفت:‌ در كنار اين موضوع همواره تلاش كرده‌ايم تا از بحث مسجد‌محوري، تفكر مسجدي و رويكرد خانواده محوري غفلت نكرده و آن را به فراموشي نسپاريم.

شهردار تهران با اشاره به اينكه اگر فضاي حاكم بر هر محيطي قرآني و الهي باشد، خود اين محيط آدم‌ها را تربيت و اعمال آنها را الهي مي‌كند، گفت: اگر انساني مي‌خواهد به موفقيت برسد بايد به هر آنچه در قرآن وعترت است، عمل كند كه دراين صورت موفقيت ما تضمين شده خواهد بود. قاليباف مشكل را عمل نكردن به فرهنگ قرآني دانست و گفت: مثلا اگر در حوزه اقتصادي، بانك‌ها و زندگي ما ربا و در روابط اجتماعي‌مان ريا وجود داشته باشد پس نبايد به‌دنبال بركت باشيم. به همين دليل وي بر لزوم توسعه خانه‌هاي عترت و فرهنگ در شهرداري تهران تأكيد كرد و اينكه بايد بخشي از هزينه‌هاي شهرداري تهران با جوهره كارهاي فرهنگي و با محوريت فرهنگ قرآن وعترت صورت گيرد.

  • شناسايي هزار و 700 مؤسسه قرآني

در حاشيه مراسم روز گذشته شهردار تهران درجمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. محمدباقر قاليباف در ابتدا از همه مردم دعوت كرد تا درايام‌ماه مبارك رمضان از ويژه‌برنامه‌هاي شهرداري در اراضي عباس‌‌آباد، تمامي مساجد و مراكز قرآني و مناطق استفاده كنند. وي اعتبار پيش‌بيني شده براي مؤسسات قرآني را 2ميليارد و 500ميليون تومان اعلام كرد و گفت: تا‌كنون بيش از هزار و 700مؤسسه شناسايي شده‌اند كه مي‌توانند از اين امكانات استفاده كنند.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره سرانه مطالعه ديني مردم، گفت: همانطور كه آمار نشان مي‌دهد سرانه مطالعه در كشور قابل‌قبول نيست؛ البته اين موضوع تنها با توجه به چاپ و نشر هم حل نمي‌شود بلكه ابتدا بايد فضاي مصرف را اصلاح كرده و به‌درستي به ترويج اين موضوع بپردازيم. همچنين بايد زير‌ساخت‌هاي اين كار را مورد توجه قرار دهيم تا چرخه توليد مسير اساسي خود را طي كند. وي از تلاش شهرداري تهران براي راه‌اندازي باغ كتاب طي سال‌جاري سخن گفت كه گروه هدف اصلي آن نيز كودكان و نوجوانان زير 15سال هستند. قاليباف گفت: حتي از تمام دانش‌آموزان مدارس خواستيم تا خود آنها كتاب‌هاي مورد علاقه‌شان را انتخاب كنند تا از اين روش سرانه مطالعه را افزايش دهيم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره افزايش كمك‌ها به مؤسسات قرآني، افزود: مؤسسات قرآني نبايد خيلي به بودجه‌هاي دولتي اتكا داشته باشند، اما دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي همچون شهرداري‌ها وظيفه دارند بخشي از امكانات خود را براي فعاليت‌هاي قرآني و فرهنگي سرمايه‌گذاري كنند كه شهرداري تهران به سهم خودش اين كار را انجام مي‌دهد. قاليباف در پاسخ به سؤال ديگري درباره مهلت 20روزه براي تجديد نظر حكم دارالقرآن اكباتان نيز ابراز داشت: حتما شهرداري تهران پيگير است و از اين فرصت تجديد نظر در دادگاه استفاده خواهد كرد. همه ما بايد مجري قانون باشيم و هر چه قانون حكم كند، شهرداري، مردم و همه ما آن را اجرايي مي‌كنيم.

  • افزايش دو برابري حمايت شهرداري از مؤسسات قرآني

حجت‌الاسلام امرودي، معاون فرهنگي واجتماعي شهردار تهران در مراسم افتتاحيه شميم وحي از دوبرابر شدن ميزان حمايت‌هاي شهرداري تهران از مؤسسات قرآني نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال شهرداري به 2700مؤسسه قرآني، خانه قرآن و... از 300تا يك ميليون و 300هزار تومان كمك خواهد كرد. وي از برگزاري 30نمايشگاه قرآني در 8نقطه محوري تهران سخن گفت و خبر داد: شناسنامه قرآني شهر تهران نيز تهيه شده كه براي تحقق آن منتظر مصوبه شوراي شهر تهران هستيم.

کد خبر 336045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha