همشهری آنلاین: محققان استرالیایی موفق به کشف راه حلی شده‌اند که با کمک آن می‌توانند سلول‌های سرطانی را وادار به خودکشی کنند.

سلول های سرطانی

به گزارش مهر، محققان استرالیایی موفق به کشف راه حل جدیدی شده‌اند که می‌تواند گام موثری در درمان سرطان‌ها باشد.

محققان در این روش به فعال کردن پروتئینی به اسم  BACK پرداختند که آن را با نام قاتل بیولوژیکی یا القای پیام خودکشی به سلول‌های پیر یا غیرفعال نیز می‌شناسند.

راس کلاک، یکی از محققان شرکت کننده در این پروژه می‌گوید: «ما وقتی متوجه شدیم روش جدیدی برای فعال کردن پروتئین Back یافته‌ایم، بسیار هیجان زده شدیم.» Back، پروتئینی است که در روند مرگ از پیش تعیین شده سلول‌ها که به آن خودکشی سلولی یا Apoptosis گفته می‌شود، دخالت دارد.

ApoptosiS فرآیندی طبیعی برای حذف سلول‌های ناخواسته در بدن است اما زمانی که فرآیندهای کنترلی بدن دچار مشکل شوند، سلول‌های سرطانی شکل می‌گیرند که به سرعت تکثیر و در بدن پخش می‌شوند.

محققان استرالیایی با استفاده از ساختار سه بعدی پروتئین Back موفق به کشف آنتی بادی خاصی شده‌اند که در صورت اتصال به پروتئین Back می‌تواند آن را فعال کند.

این فعال سازی می‌تواند تجمعات سلولی غیرعادی و بی رویه را برای دریافت و القای پیام خودکشی شناسایی کند.

محققان استرالیایی معتقدند، تاکنون روش‌های بسیاری برای فعال شدن پروتئین Back و همینطور فعال سازی روند خودکشی سلول‌های سرطانی ارائه شده‌اند اما در این روش جدید، آنها با استفاده از یک آنتی بادی موفق به انجام چنین کاری شده‌اند که می‌تواند گام جدیدی در درمان سرطان باشد.

محققان پیش از این، رده پروتئینی جدیدی را با نام BH3-only proteins برای فعال‌سازی پروتئین back پیشنهاد داده بودند که با کشف این آنتی بادی ، روش جدیدی پیش روی آنها قرار گرفت تا در گام بعدی از روش‌هایی مانند دارو رسانی نوین ، آنتی بادی کشف شده را با هدف فعال سازی پروتئین Back به سمت بافت‌های سرطانی هدایت کنند.

محققان در گام بعدی ، این دارو را در مدل‌های حیوانی و سپس در مدل‌های انسانی مورد آزمایش و بررسی قرار خواهند داد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

کد خبر 335986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha