مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: توالی‌نویسی ژنوم انسان امری است که تاکنون بارها و بارها با موفقیت انجام گرفته‌است، ژنوم DNA انسان است که هزاران ژن را درون خود گنجانده‌است.

دی ان ای

بر اساس گزارش فاكس‌نيوز، اكنون گروهي از محققان از آغاز طرح ابتكاري جديد و بلند‌پروازانه‌اي خبر داده‌اند، ساخت قطعه‌اي بسيار طولاني از DNA، شايد به طول كل ژنوم انسان.

دانشمندان با اشاره به پروژه اصلي توالي ژنوم انسان كه پروژه خوانش ژنوم انسان نام دارد، پروژه جديد خود را نگارش ژنوم انسان ناميده‌اند كه قرار است در آن به‌جاي توالي‌نگاري، بر ساخت تمركز شود.

اين گروه 25 نفري از دانشمندان كه از مراكزي مانند مركز پزشكي لانگان دانشگاه نيويورك، دانشكده پزشكي هاروارد، و دانشگاه كاليفرنيا درو هم جمع شده‌اند، براين باورند ساخت ژنوم انسان قدم بعدي در حوزه علوم ژنتيك است از اين رو درخواست دارند تا اين موضوع و بحث اخلاقي آن به موضوعي براي بحث‌هاي عمومي و همگاني تبديل شود.

به گفته دانشمندان ساخت ژنوم انسان ايده‌اي اجرايي است و اكنون زمان آغاز تلاشي هماهنگ و علمي براي درك، بررسي و به‌كارگرفتن فناوري‌هاي مهندسي ژنوم فرا رسيده‌است. بزرگترين هدف اين گروه كاهش هزينه‌هاي ايجاد، يا نوشتن بخشي بسيار بزرگ از DNA در دهه آينده است.

به اعتقاد دانشمندان اين طرح بلند‌پروازانه كه قرار است از سال 2016 با بودجه‌اي كمتر از بودجه اصلي ، توالي‌ ژنوم انسان آغاز شود، مي‌تواند به واسطه فعاليت‌هايي از جمله كشت اندام‌هاي پيوند‌زدني، به بهبود سلامت انسان كمك كند.

کد خبر 335940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha