سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه سلامت: طبق اعلام رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، موارد شناسایی شده ابتلا به ویروس ایدز در ایران تا ابتدای مهر امسال 16 هزار و 90 نفر است که نسبت به 3 ماه قبل، 5 درصد افزایش داشته است.

دکترعباس صداقت، در گفتگو با فارس، با اعلام این‌که 15 هزار و 150 نفر‌ از مبتلایان به ایدز، مرد هستند، گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، تعداد موارد مبتلا به ویروس ایدز در کشور طی 3 ماه گذشته از 15هزار و 557 نفر به 16 هزار و 90 نفر رسیده است.

وی ادامه داد:‌ از بین این افراد یک هزار و 122نفر اکنون وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند که یک هزار و 25 نفر آن‌ها مرد و 95 نفر دیگر زن هستند و از سال 65 که نخستین مورد ایدز در کشور شناسایی شده است تاکنون 2 هزار و 121 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی، از این تعداد نیز 2 هزار و 39 نفر مرد و 82 نفر زن بوده‌اند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعتیاد تزریقی را با 7/66 درصد عامل اول انتقال ویروس ایدز در ایران دانست و پس از آن، انتقال ویروس از طریق آمیزش جنسی با 5/7 درصد موارد، خون و فرآورده‌های خونی با 5/1 درصد موارد و انتقال ویروس از مادر به جنین با 5/0 درصد را در رده‌های بعدی قرار داد.

این البته گذشته از 7/23 درصد موارد است که به‌عنوان عامل ناشناخته مطرح می‌شود اما به‌نظر می‌رسد انتقال جنسی عامل آن بوده است و به‌دلایل اخلاقی و اجتماعی از سوی بیمار قابل طرح نیست.

بر اساس آخرین گزارش به دست آمده از موارد شناسایی شده بیماری ایدز در کشور، بیشترین گروه سنی که ویروس این بیماری در آن‌ها دیده شده است، گروه سنی 25 تا 34 سال است که5هزار و 131 نفر از مجموع مبتلایان به این ویروس را در خود جای داده‌اند و بعد از آن گروه سنی 35 تا 44 سال با 4هزار و100 مورد ناقل قرار دارد.

گروه سنی 45 تا 54 سال با 2هزار و 304 مورد و گروه سنی 15 تا 24 سال نیز با 548 مورد نیز در رده بعدی هستند. کم‌ترین مورد این بیماری نیز در گروه سنی صفر تا 4 سال است که فقط 33 نفر را شامل می‌شود.

تفاوت آمار رسمی و آمار حقیقی

وزارت بهداشت هر 3 ماه یک بار آخرین آمار مربوط به موارد مبتلا به ویروس ایدز یا HIV را که در سراسر کشور شناسایی شده است اعلام می‌کند اما این آمار، موارد ناقل شناسایی نشده را شامل نمی‌شود.

بر اساس روش‌های آماری که از سوی مراجع بین‌المللی، از جمله UNAIDS معرفی شده است و با توجه به آمار موارد شناسایی شده این بیماری در کشور، کارشناسان بهداشتی تخمین می‌زنند که حدود 70 هزار نفر اکنون در ایران ناقل ویروس ایدز هستند که بیش از 50 هزار نفر آن‌ها اکنون از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و می‌توانند این بیماری را به دیگران منتقل کنند.

این درحالی است که کارشناسان با انتقاد از مخالفان ارائه آموزش رفتارهای جنسی سالم، معتقدند با در اختیار گذاشتن امکانات لازم و آموزش افراد دارای رفتارهای پرخطر می‌توان رفتارهای پرخطر آن‌ها را کاهش و حتی متوقف کرد و در این زمینه تنها توصیه‌های اخلاقی کفایت نمی‌کند.

همچنان‌که رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چندی پیش با بیان این که در سال86 به‌طور عمده به پژوهش‌های کاربردی در زمینه‌ ایدز پرداخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاعات مسئولان کشور درباره رفتارهای پرخطر با خلا‌ جدی مواجه است.

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این که برای کنترل بیماری‌ ایدز باید ابتدا عوامل تهدید‌کننده سلامت جامعه، شناسایی شوند، اعلام کرد: تاکنون در 11 استان و 13 منطقه دانشگاهی، مطالعاتی را به منظور تقویت نظام مراقبت انجام داده‌ایم و بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعات، می‌توانیم مسیر صحیح مقابله با ویروس HIV را دنبال کنیم.

درحالی‌که رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت تأکید کرده‌بود نتایج این تحقیقات در مورد الگوی انتقال بیماری ایدز تا پایان مهر ماه مشخص می‌شود، هنوز هیچ اطلاعی از نتایج اولیه این بررسی به دست نیامده است.

ایدز در همسایگی

اگرچه ایران در زمینه مقابله با ایدز، موفق‌ترین کشور خاورمیانه‌ به شمار می‌رود، اما واقعیت این است که در کشور ما حتی درصد کاهش آسیب‌ هم هنوز به‌صورت دقیق برآورد نشده‌است؛ با این حال کشورهای همسایه ما در این زمینه از ما بسیار عقب‌ترند.

مثلا آمار مبتلایان به ایدز شناسایی شده در کشور پاکستان با 150 میلیون جمعیت (2 برابر جمعیت ایران)، وضعیت اقتصادی ضعیف و نظام سلامت از هم گسیخته و فراوانی رفتارهای پرخطر فقط 3 هزار و 800 نفر گزارش شده که آماری واقعی نیست.

همچنین تصویر روشنی از بیماری ایدز در کشورهای تازه استقلال یافته شمال و نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد، درحالی‌که هم اکنون کشورهای شمالی تفرجگاه افرادی با رفتارهای پرخطر جنسی شده است.

با این حال کارشناسان می‌گویند ایران نباید خود را با کشورهای منطقه مقایسه کند.

کشوری که هم اکنون در شیب صعود موج دوم ایدز به سر می‌برد باید با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب به فکر مقابله با امواج بعدی باشد.

رفتار جنسی، دریچه ورود به موج سوم

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت رفتار جنسی معتادان تزریقی را دریچه ورود به موج سوم برشمرده و می‌افزاید: اگر با اعمال حمایت‌های اجتماعی در این مسئله ورود نکنیم، همسر آلوده فرد معتاد تزریقی برای تأمین نیازهای زندگی خود مرتکب رفتارهای پرخطر می‌شود که نتیجه‌ای جز گسترش اپیدمی ایدز و آغاز موج سوم را به همراه ندارد.

وی می‌گوید: اگر امروز می‌گوییم یک زن در 25 سالگی ناخودآگاه از همسر معتاد تزریقی‌اش ویروس ایدز را گرفته است، فردا خواهیم گفت یک کودک در صفر سالگی بدون هیچ تقصیری از والدینش بیماری را دریافت کرده است.

دکتر صداقت با بیان این که بسیاری از دولت‌ها با بستن چشمان خود روی این واقعیت از به رسمیت شناختن آن امتناع می‌ورزند، با اشاره به وجود 2سناریو برای اپیدمی ایدز در کشور به ایسنا می‌گوید: می‌توان با به رسمیت نشناختن و عدم مداخله در رفتارهای پرخطر شاهد آغاز موج دیگری از ایدز در کشور بود یا با بهره گیری از فرصت‌های موجود و ارائه آموزش‌های مناسب بهداشت جنسی نمودار را به حالت ثابتی درآورد.

به گفته کارشناسان رعایت سه اصل ABC(خویشتن‌داری، وفاداری و استفاده از کاندوم) از سوی عموم مردم و به‌طور خاص، گروه‌های در معرض خطر شامل دانشجویان، دانش آموزان، سربازان، مسافران دور از خانه، ملوانان و رانندگان ترانزیت، می‌تواند عامل مهمی برای مهار گسترش ایدز باشد.

بر مبنای این 3اصل، جوان باید نخستین تجربه جنسی خود را به تأخیر بیندازد یا با فراهم آوری تسهیلات، شرایط ازدواج زود هنگام ایجاد شود.

همچنین درصورت همسرداری در چارچوب خانواده به همسر وفادار بوده و درصورت عدم خودداری از کاندوم استفاده کند.

کد خبر 33594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز