همشهری آنلاین: عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: برداشت‌های ساده انگارانه از فضای مجازی مسیر تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در جهان را منحرف می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی در سلسله نشست های بزم اندیشه با موضوع 'دشمن شناسی فرهنگی' در مشهد افزود: ساده انگاری درباره فضای مجازی به این دلیل است که برخی فکر می کنند فناوری یا توسعه یک امر خنثی است در حالی که فناوری، پدیده اجتماعی است که کاملا مانند یک انسان رفتار می کند.

وی ادامه داد: ساختار همه شبکه های اجتماعی که استفاده از آنها در کشور مرسوم شده مبتنی بر فرهنگ غربی و شهوات است لذا ما ایرانیان نیازمند طراحی جدیدی از شبکه اجتماعی هستیم که بر مبنای جاذبه های فطرت الهی ایجاد شود.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: برخی از روی سادگی می گویند که اگر اطلاعات را در ایران میزبانی کنیم مشکل شبکه های اجتماعی حل می شود در حالی که مساله فقط میزبانی اطلاعات نیست زیرا استفاده از مدل شبکه اجتماعی مانند فیس بوک متاثر از فرهنگ غربی برای ساخت شبکه اجتماعی داخلی، اقدامی نابخردانه است.

وی افزود: باید شبکه اجتماعی با طراحی متفاوت از سایر شبکه ها در فضای مجازی نظام جمهوری اسلامی شکل گیرد که محور آن جهان اسلام و ترویج زندگی سالم مبتنی بر فطرت الهی باشد.

  • جهانی شدن اسلام از طریق فضای مجازی

حجت الاسلام عاملی ادامه داد: جهانی شدن از طریق فضای مجازی در ایران به موازات طرح این بحث در کشورهای غربی آغاز شد اما از آنجا که ما ایرانیان با مقوله ها هیجانی برخورد می کنیم در نخستین تعبیر از جهانی شدن از طریق دنیای مجازی برخی آن را آمریکایی شدن دانستند.
وی گفت: این حالی است که تعابیر مختلفی از جهانی شدن وجود دارد بطوری که اسلام هم می تواند از طریق فضای مجازی جهانی شود.

  • لزوم جمع آوری داده ها در شبکه ملی اطلاعات

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد: یکی از اشکالات اصلی اجرای طرح هدفمندسازیی یارانه ها در کشور این بود که داده لازم نسبت به درآمد حقیقی افراد در شبکه ملی اطلاعات ایران وجود نداشت.
وی اضافه کرد: آنقدر فرار مالیاتی و پولهای بادآورده در کشور زیاد است که درآمد افراد ثبت نمی شود لذا نیازمند اطلاعات پایه در زمینه اجرای طرحی مانند هدفمندسازیی یارانه ها هستیم.

حجت الاسلام عاملی گفت: یکی از زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات این است که بتواند اطلاعات بنیادین کشور را تبدیل به داده کند.
وی افزود: در این راستا اتصال سازمان ثبت احوال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و صدور کارت ملی هوشمند برای هشت میلیون نفر، یک رویداد داده ای بزرگ در کشور است.

  • انتقال سرورهای تلگرام به ایران

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت: پیشتر گفته شده بود که سرورهای تلگرام به ایران منتقل شود زیرا قلک اطلاعاتی به شمار می رود.

وی افزود: اما رسانه بی.بی.سی این عمل را اینگونه تشریح کرد که انتقال سرورهای تلگرام به ایران به معنای دسترسی دولت به اطلاعات مردم است.

او ادامه داد: از دیدگاه بی.بی.سی دسترسی کشورهای استعمارگر به اطلاعات مردم ایران مشکلی ندارد اما دسترسی نظام امانتدار جمهوری اسلامی که برای حفظ حریم مردم تلاش می کند، یک نوع سوءاستفاده به شمار می رود.

وی گفت: فضای مجازی دارای قدرت بی اندازه ای است و آمریکا که در 180 نقطه از دنیا و در 133 کشور پایگاه نظامی دارد در فضای مجازی ابزار بیشتری در اختیار داشته و به دنبال قدرت و سلطه بر جهان است.

حجت الاسلام عاملی افزود: ایران باید در فضای مجازی یک نگاه راهبردی داشته باشد و بخش صنعت و امور دفاعی کشور باید در فضای سایبری فعال شود.

کد خبر 335777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha