پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج‌فارس در سمپوزیوم سالیانه متخصصان منابع آب و سدسازی دنیا ‌ معرفی شد.

دریاچه خلیج فارس

با توجه به برگزاري سمپوزيوم ساليانه متخصصان منابع آب و سدسازي دنيا در ژوهانسبورگ، مشخصات و ويژگي‌هاي فني درياچه شهداي خليج‌فارس به لحاظ بهره‌گيري از لايه‌هاي آب بند ژئوممبران در سازه‌هاي هيدروليكي و همچنين سازه سد اين پروژه كه امكان آبگيري مخزن درياچه را فراهم كرده‌است، و نيز اثرات زيست‌محيطي و اجتماعي آن از سوي شهرداري تهران به اين سمپوزيوم‌ ارائه شد.

ملاحظات ايمني در رابطه با پايداري سدها، ارزيابي اثرات زيست‌محيطي درياچه پشت سدها، پايش امور مربوط به نگهداشت سدها و استفاده از ابزار دقيق در اين زمينه، بهره‌گيري از لايه‌هاي آب بند ژئوممبران در احداث سازه‌هاي هيدروليكي، مديريت سيلاب و در نهايت بررسي عوامل مؤثر بر دوام بتن از محورهاي مختلف همايش مزبور بوده است‌.

گفتني است درياچه شهداي خليج‌فارس در شمـال‌غـرب شهـر تهـران و در قسمت شمـال پارك جنگلي چيتگر قرار ‌گرفته‌است. آب رودخانه كن پس از عبور از يك بند انحرافي و كانال انتقال آب به طول حدود 7كيلومتر، وارد اين درياچه 132هكتاري مي‌شود.

كف و ديواره‌هاي پيرامون درياچه به‌طور كامل با لايه‌هاي ژئوممبران و ژئوتكستايل آب‌بند شده تا آبي كه از طريق لوله‌هاي انتقال آب به مخزن درياچه وارد مي‌شود، بدون هيچ‌گونه نشت و هدررفتي ذخيره شود. سد خاكي به‌طول تقريبي 760متر و ارتفاع حدود 12متر در جنوب درياچه، از ديگر بخش‌هاي اين پروژه‌ است. ايجاد منظر و چشم‌انداز از فضاي روي سد به‌سمت درياچه و معماري خاص رواق و كوشك بالاي تاج سد كه به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد، اين سد خاكي را به يكي از زيباترين سازه‌هاي هيدروليكي كشور تبديل كرده است.

کد خبر 335769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha