همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به این که شهرداری تهران به عنوان یک خدمتگزار در خدمت مساجد خواهد بود، تاکید کرد: باید به این رویکرد اجتماعی که روحانیت و مسجد همیشه پناهگاه مردم بوده است توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دكتر محمدباقر قالیباف در همایش سراسری علما و ائمه جماعات مساجد تهران، گفت: امیدواریم در راه توسعه و پیشرفت مبانی اسلام توفیق انجام وظیفه داشته باشیم. در هزار و چندصد سالی که از عمر شیعه می‌گذرد تا پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ اهل بیت و فرهنگ قرآنی نسل به نسل و سال به سال تا به امروز میان انسان‌ها منتقل شده تا به ما رسیده است.

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها یک وجه مشترک وجود دارد و آن این که محبین اهل بیت و علما و فقهای دین که پرورش یافته‌اند در مکتب امام صادق (ع) بوده‌اند و این فرهنگ نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یک امانت امروز به دست ما رسیده است.

وی افزود: در تاریخ مقطعی وجود ندارد که مانند امروز شیعه در قدرت سیاسی در مسند حکومت باشد. امروز راه تداوم این فرهنگ با تکیه بر مکتب امام صادق (ع) و با تکیه بر حوزه‌ها و علما که پیش قراولان این حرکت هستند و با حمایت و همراهی مردم، رو به جلو حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر احساس کنیم در نظام جمهوری اسلامی ایران که فلسفه وجودی آن توجه به دین و تربیت است، مسائل دینی به دولت گره خورده است ولو این که این دولت نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، اشتباه کرده‌ایم.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر تصور شود امروز با نانو و تکنولوژی می‌توانیم درمقابله دشمنان به پیروزی برسیم اشتباه کرده‌ایم. عمق استراتژی و راهبرد نظام اسلامی در قلب مردم است و نه در قدرت اقتصادی، بی‌تردید باید به این باور برسیم.

قالیباف در بخش د یگری از صحبت‌های خود با نقل روایتی از حضور گروه‌های جهادی در شهرستانی کوچک، گفت: در این شهرستان در هنگام کمک به خانواده‌هایی که حقیقتا نیازمند به اولین نیازهای زندگی بودند امام جماعت مسجد این شهرستان از بنده درخواست کمک برای تکمیل مصلی این شهرستان کرد که بنده اعلام کردم که ساخت مصلی در اینجا به من حرام است. چطور در شرایطی که مردم در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند پول کمک به آنها برای ساخت مصلی صرف شود. بی‌تردید اول باید به این مردم برسیم.

وی در ادامه خطاب به ائمه جماعات حاضر در این مراسم گفت: قطعا چیزی که در امکان شهرداری تهران باشد بدون هیچ منتی ارائه خواهد شد چرا که نوکری مساجد را توفیق و وظیفه خود می‌دانم قطعا در آینده نیز هر چه در توان باشد برای مساجد انجام خواهیم داد ولی یقینا این راه درستی برای رسیدن به اهدافی که مدنظر داریم، نیست.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران چه به عنوان خدمتگزار و چه به عنوان یک شهروند در خدمت مساجد و ائمه جماعات خواهیم بود. در تمام دوران، روحانیت و مسجد پناهگاه مردم بوده است. بی‌تردید امروز نیز اگر بسیج شویم، می‌توانیم با روش و ابزار جدید با مشارک مردم مشکلات را حل کنیم. اگر چنین اتفاقی روی دهد کمک‌های شهرداری تهران به مساجد از نظر کیفی و کمی محلی از اعراب ندارد.

قالیباف با اشاره به حضور خود در ميان مردم و مراودات با شهروندان تاکید کرد: بی‌تردید اگر با ابزار و روش درست و باور درست این اقدام را انجام دهیم مردم مشارکت خواهند کرد و از این طریق علاوه بر باز شدن گره مردم، مشکلات مساجد نیز حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر مردم مسجد و روحانیت را پناهگاه خود بدانند برای حل مشکلاتشان به مسجد مراجعه می‌کنند. اگر در این مسیر ما نیز اولویت کارمان به جای ساختمان مسجد کار مردم شود ولو در یک زیرپله و یا یک محراب خاکی قطعا مردم نیز در رفع مشکلات مسجد مشارکت می‌کنند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که همین مردم با محوریت فقها بیش از 1300 سال فرهنگ شیعه را تا به اینجا آوردند و اگر تصور کنیم که فرهنگ شیعه را با پول شهرداری می‌توانیم حفظ کنیم این بدبختی ماست.

شهردار تهران گفت: قطعا هر چه در توان داشته باشیم به مساجد کمک می‌کنیم اما شاید همین جمله کافی بود که ما کنار بنشینیم اما برای دینداری مردم قطعا تلاش می‌کنیم. همه کارها در شهر انجام می‌شود که در کنار آرامش بتوانیم عبادت خدا را انجام دهیم. باید با فرهنگ جهادی ساز و کاری فراهم کنیم که همه مشکلات را با مشارکت مردم مرتفع کنیم و اساس کار خود را محرومیت‌زدایی از مردم قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در شهر تهران چندصد هزار خانوار وجود دارند که از جهت مالی در سطح بالایی قرار دارند و حاضر هستند در جهت کمک به 70 هزار خانوار نیازمند کمک کنند. بی‌تردید باید برای حل مشکلات آنها از مشارکت شهروندان استفاده کنیم.

کد خبر 335595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha