سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - محسن امین: این روزها، مدرسه‌ها دار امتحان است؛ بچه‌هایی که قرار است نتیجه یک سال درس خواندن را در پی امتحان‌های آخر سال بگیرند یا تلاش کنند نتیجه یک سال درس نخواندنشان را به شکلی رفع و رجوع کنند؛

امتحان‌هايي كه اين اواخر، اعتراض دانش‌آموزان به سخت بودن سؤال‌هايشان هم رسانه‌اي شد؛ اعتراضي كه مي‌توان از آن به‌عنوان نشانه‌اي از چالش ما به نظام آموزش و پرورش ياد كرد. اينكه ما در نخستين فرصت در مورد مدرسه و معلم‌ها و درجه سختي امتحان‌ها قضاوت مي‌كنيم، درحالي‌كه بايد از كودكي ياد بگيريم كه به مدرسه مي‌رويم تا علم و اخلاق بياموزيم و توسط آدم‌هاي ذيصلاح قضاوت شويم.

اين قضاوت و پيشداوري نسبت به مدرسه، از داخل خانه‌هاي ما شروع مي‌شود. آنجا كه پدر و مادرها در قامت كارشناس آموزشي، منوي خدمات مدارس مختلف را بررسي مي‌كنند و بهترين پيشنهاد را انتخاب مي‌كنند؛ انتخابي كه اغلب درصورت تمكن مالي به مدارس غيرانتفاعي ختم مي‌شود. انتخابي كه ذاتا ناصحيح نيست اما دليل و چگونگي رسيدن به آن مي‌تواند مورد سؤال باشد.

به گفته رئيس سازمان مدارس غيردولتي، حدود يك‌ميليون و ۳۷۷ هزار دانش‌آموز در ۱۱ هزار و ۸۴۷ مدرسه غيردولتي تحصيل مي‌كنند. دانش‌آموزاني كه خانواده‌هايشان به‌دليل استطاعت مالي و درخواست آموزش‌هاي بيشتر، براي مدرسه رفتن آنها هزينه بيشتر از معمول كنار گذاشته‌اند. اين نوع نگاه و انتخاب براي آموزش بچه‌ها در بخشي از جامعه، در حالي است كه براساس آمارهاي وزارت آموزش و پرورش، ۳۵‌هزار نفر در دوره دبستان و ۱۸۰‌هزار نفر در سال اول متوسطه از تحصيل باز‌مي‌مانند و در سال دوم متوسطه، ۱۸‌درصد دانش‌آموزان به مدرسه نمي‌روند. بچه‌هايي كه جداي از مشكلات احتمالي خانواده‌شان، يك قضاوت و استدلال قطعي براي مدرسه نرفتن دارند و احتمالا به اين نتيجه رسيده‌اند كه آموزش مدرسه‌اي، فايده‌اي براي آينده‌شان ندارد!

خبر اينكه: در 2سال گذشته، پاي حدود 700پدر و مادر به‌خاطر جلوگيري از مدرسه رفتن بچه‌هايشان به دادگاه باز شده است تا لااقل به واسطه قانون، جلوي اين پيشداوري گرفته شود؛ قانوني كه براي حمايت از كودكان و نوجوانان جزاي ممانعت از تحصيل آنها را سه‌ماه و يك روز تا ٦ماه حبس يا ١٠‌ميليون ريال جزاي‌ نقدي درنظر گرفته است.

کد خبر 335531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha