شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

دبیر کل سازمان ملل متحد عصر روز شنبه یازدهم شهریور با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و پیرامون اوضاع خاورمیانه، لبنان و هم‌چنین پرونده‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

 به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در این دیدار با تاکید بر ایستادگی مردم ایران در دفاع از حقوق خود در عرصه‌ نظام بین‌الملل، گفت: تعامل جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مورد مذاکره، براساس مقررات ان‌.پی.‌تی است و ما همانگونه که به قوانین و مقررات بین‌الملل عمل می‌کنیم از حقوق خود نیز استفاده خواهیم کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرط تعلیق غنی‌سازی توسط ایران، برای شروع مذاکرات را ظالمانه و غیر منطقی عنوان کرد و گفت: ایران همیشه آماده مذاکره بوده است ولی این شرط برای هیچ آزاده و منصفی قابل پذیرش نیست و شورای امنیت نیز نمی‌تواند این حق را که بر اساس معاهدات بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد به کشورها اعطا شده، از جمهوری اسلامی ایران سلب نماید.

هاشمی رفسنجانی، افزود: پافشاری ایران برای رسیدن به حقوق خود در خصوص استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در حقیقت دفاع از حقوق قانونی سایر کشورهایی است که در این زمینه خواهان دست‌یابی به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظیفه‌ سازمان ملل را برای دفاع از مقررات بین‌الملل و جلوگیری از زورگویی قدرت‌های بزرگ در این خصوص حساس عنوان کرد و گفت: نسل فعلی ایران نسلی است که با شاه مبارزه کرد، در مقابل آمریکا ایستاد و هشت سال با تجاوز عراق مقابله نمود و اکنون نیز تسلیم زورگویی نخواهد شد.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به موضوع تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، قطعنامه‌ سازمان ملل متحد در این خصوص را دیرهنگام و در عین حال موثر عنوان کرد و گفت: در حل این موضوع باید به ریشه‌های بحران توجه شود.

ایشان افزود: موضوع مزارع شبعا و هم‌چنین هزاران زندانی لبنانی و فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی از ریشه‌های اصلی این بحران است که برای استقرار آرامش باید این موضوعات حل شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به موضوع فلسطین، راه‌حل بندمدت موضوع را در توجه به حقوق مردم این سرزمین عنوان کرد و گفت: بازگشت آوارگان به خانه‌های خود، تخریب شهرک‌های صهیونیستی و ایجاد دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت بیت‌المقدس از مسائلی است که در قطعنامه‌های سازمان ملل باید به آن توجه شود.

کوفی عنان نیز در این دیدار ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، گفت: سازمان ملل بر اساس وظایف خود تمام تلاش خود را خواهد کرد تا این موضوع بدون رودرویی حل و فصل شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد، بهترین راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران را مذاکره‌ای عنوان کرد که حقوق طرفین در آن رعایت شود و افزود: با صبر و حسن‌نیت می‌توان راه‌حل‌های برون‌رفت از این مشکل را پیدا کرد.

کوفی عنان با اشاره به مسائل لبنان، تاکید کرد: جامعه ملل و کشورهای منطقه باید سخاوتمندانه کمک کنند تا این موضوع حل و فصل شود.

وی بازگشت آوارگان لبنانی، خروج نیروهای اسرائیل از خاک لبنان و جایگزین شدن نیروهای لبنانی و بین‌المللی در آنجا و هم‌چنین رفع محاصره این کشور توسط نیروهای اسرائیلی را برای کمک‌رسانی به این کشور از اهم مسائلی عنوان کرد که سازمان ملل در پی اجرایی کردن آن است.

کوفی عنان خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی در لبنان و همچنین مبادله‌ی زندانیان را از دیگر مسائلی عنوان کرد که با ایجاد آرامش برای آن تلاش خواهد شد. 

کد خبر 3353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز