همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی نخستین مورد عفونت انسانی با یک باکتری مقاوم به یک آنتی‌بیوتیک خط آخر را گزارش کرده‌اند.

E coli

به گزارش آسوشیتدپرس عفونت این بیمار  که زنی ۴۹ ساله در پنسیلوانیا کنون برطرف شذع است؛ اما مقامات بهداشتی آمریکا از این موضوع نگران هستند که این مقاومت به سایر باکتری‌ها هم منتقل شود و در نتیجه این کشور به زودی با ظهور ابرمیکروب‌هایی مواجه شود که به همه آنتی‌بیوتیک‌های شناخته‌شده مقاوم باشند.

دکتر تام فریدن، رئیس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) در این باره گفت: «اگر به فوریت عمل نکنیم، به پایان خط آستفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌رسیم.»

سایر کشورها قبلا با بروز ابرمیکروب‌های مقاوم به چند دارو مواجه بوده‌اند که هیچ آنتی‌بیوتیکی نمی‌تواند آنها را درمان کند. تابه‌حال، در آمریکا چنین موردی شناسایی نشده است اما به گفته مقامات بهداشتی کشف این باکتری شروع ظهور چنین ابرمیکروب‌هایی در آمریکا باشد.

این زن ماه قبل در درمانگاهی پنسیلوانیا برای عفونت ادراری درمان شده و آزمایش‌های اولیه نشان داده بود که که او به باکتری‌ ای کولای مبتلا است. آزمایش‌های بعدی نشان داد که این ای کولای به آنتی‌بیوتیک‌های معمول در خط اول درمان مقاوم است و آنتی‌بیوتیک دیگر برای درمان به کار رفت.

اما آزمایش‌های بیشتر در هفته قبل نشان داد این ای کولای حامل ژنی مقاومت در برابر داروی کولیستین است. کولیستین آنتی‌بیوتیکی قدیمی است که  اغلب پزشکان به خاطرات اثرات جانبی شدیدش در اواخر دهه ۱۹۷۰ تجویز  تجویز آن را کنار گذاشته بودند،  اما اخیرا به ظهور مقاومت به سایر آنتی‌بیوتیک‌ها دوباره تجویز می‌شده است.

کولیستین برای درمان باکتری‌های به یکی از آنتی‌بیوتیک‌های خط آخر به نام کارباپنم‌ها مقاوم بودند، به کار می‌رفت. به گفته مقامات بهداشتی گر باکتری‌ها ژن مقاومت به کولیستین را کسب کرده باشند، در چنین مواردی پزشکان دیگر دارویی موثری در اختیار نخواهند داشت.

ژن مقاومت به کولیستین قبلا در چین، اروپا و کانادا در حیوانات و انسان‌ها یافت شده است.

کد خبر 335071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha