پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

پگاه شفتی: مدت‌هاست که دنیای فناوری با این عبارت گره خورده؛ واقعیت افزوده!

دوچرخه شماره ۸۳۱

واقعيت افزوده حالا آن‌قدر گسترده شده كه خودش تبديل به يك دنياي بزرگ شده است و هرروز هم بزرگ‌تر مي‌شود.

اما واقعيت افزوده چيست؟ اگر بخواهيم به زبان ساده واقعيت افزوده را تعريف كنيم، يك مثال ساده مي‌زنيم: نابودگر!

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

 

نه، نترسيد، واقعيت افزوده قرار نيست دست به نابودي بزند، فقط سال‌ها پيش ايده‌ي واقعيت افزوده، تمام و كمال، با تمام جزئيات در فيلم «نابودگر» مطرح شد.

فيلمي كه خيلي زود محبوب و قسمت‌هاي بعدي‌اش هم ساخته شد. شخصيت اصلي فيلم همه‌ي محيط پيرامونش را با واقعيت افزوده درك مي‌كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

يك مدرسه در ايالت بالتيمور آمريكا، در حال آموزش با فناوري واقعيت افزوده و دوربين‌هاي وي‌آر

 

مثلاً وقتي به يك جاده نگاه مي‌كرد، مسافت باقي‌مانده، باز يا بسته‌بودن، يا هر چيز ديگري درباره‌ي اين جاده را بر روي نمايشگري كه در چشمش تعبيه شده مي‌ديد. در واقع او هم مي‌ديد و هم پردازش مي‌كرد.

اين اتفاق اما در حد يك تخيل باقي نماند و حالا تحقق يافته است. مدت‌هاست كه دوربين‌هاي مخصوصي براي اضافه‌كردن اطلاعات بر روي سوژه‌ي مورد نظر كاربر به بازار آمده است. دوربين‌هايي كه مي‌شود با آن‌ها فيلم ديد يا بازي كرد.

دوربين‌هايي با نام اختصاري «وي‌آر» (Virtual Reality).

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

طرحي كه يك هنرمند با فناوري قلم خميده خلق كرده است.

 

تاكنون از اين دوربين‌ها بيش‌تر در صنعت سرگرمي استفاده مي‌شد، اما حالا با كمك دوربين‌هاي وي‌آر، مي‌توان يك عمل جراحي را شبيه‌سازي  يا يك مبحث سنگين درسي را براي دانش‌آموزان يا دانش‌جويان تشريح كرد.

حالا اين دوربين‌ها به دنياي هنر هم راه پيدا كرده‌اند. يك اختراع جديد در دنياي واقعيت افزوده به‌نام «تيلت‌براش» (Tilt Brush) كه معناي فارسي آن قلم خميده يا شيب‌دار مي‌شود، با فناوري سه‌بعدي درآميخته تا كاربر بتواند در يك فضاي سه‌بعدي با كمك يك عينك وي‌آر طراحي كند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

با قلم خميده مي‌توانيد هرطرحي را كه دوست داريد در يك فضاي سه‌بعدي بكشيد!

 

اين طراحي با كمك قلمي شبيه به دسته خلق مي‌شود، قلمي كه كمي خميده و شيب‌دار است. به‌همين دليل چنين نامي هم براي اين اختراع انتخاب شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

با واقعيت افزوده حتي در اتاق عمل(شبيه‌سازي يك جراحي)

 

كاربر عينك وي‌آر را كه شبيه يك كلاهك طراحي شده است روي سرش مي‌گذارد و ناگهان همه‌جا تاريك مي‌شود. انگار كه ناگهان وارد نمايشگر تلويزيون شده ‌است.

اين فضاي تاريك در واقع همان فضاي سه‌بعدي است و كاربر با حركت‌دادن قلم و انتخاب رنگ مي‌تواند هرطرحي را كه دوست دارد در هوا ترسيم كند. مثلاً براي ميز يك گلدان بكشد يا روي ماكت بدن انسان، يك لباس طراحي كند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

زير پوست بازي‌هاي ويديويي با دوربين‌هاي وي‌آر

 

با همه‌ي اين‌ها دنياي واقعيت افزوده يك دنياي نامتناهي است و روز به روز جذاب‌تر مي‌شود.

در حال حاضر يكي از معايب واقعيت افزوده، ابزار دست ‌و پاگير آن يا همان عينك‌هاي بزرگ و سنگين وي‌آر هستند كه در واقع يك كامپيوتر پيشرفته با شمايل عينك به‌شمار مي‌آيند. اما احتمالاً در آينده قرار است اين عينك‌ها كوچك و كوچك‌تر شوند تا جايي كه شايد تبديل به يك لنز شوند!

 

دوچرخه شماره ۸۳۱

شبيه‌سازي با دوربين وي‌آر و ابزارك‌هاي ديگر فناوري مجازي در دنياي مهندسي

کد خبر 334960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha