همشهری آنلاین: تازه‌ترین برآورد محققان زیست محیطی، موج تازه ای از نگرانی را درباره آینده زمین و آلاینده‌های کربنی ایجاد کرده است.

زمین به گرمای عصر دایناسورها دچار می‌شود

به گزارش مهر، محققان هشدار می‌دهند اگر تمامی ذخایر سوخت فسیلی زمین یا به عبارتی ۵.۵ تریلیون تن نفت خام، ذغال سنگ و گاز طبیعی موجود در سیاره مادر سوخته شود آنگاه باید دنیایی را تصور کرد که تنها در عرض سه قرن بعدی ۱۸ درجه گرم‌تر از زمان حال خواهد شد.

این نتیجه تازه‌ترین مطاللعه علمی صورت گرفته در عرصه محیط زیست و اثرات مخرب آلاینده‌های کربنی محسوب می‌شود که در پی آن محققان هشدارهای بی‌سابقه‌ای را مطرح کرده‌اند.

برخی محققان نیز معتقدند، در صورت تداوم این روند و استفاده از تمامی ذخایر سوخت‌های فسیلی، دمای زمین تا آن حد گرم می‌شود که می‌توان آن را با حدود ۶۵ میلیون سال پیش مقایسه نمود یعنی زمانی که دایناسورها در زمین حکمرانی می‌کردند.

محققان دانشگاه ویکتوریا که این مطالعه را انجام داده و نتایج آن را در ژورنال Nature Climate Change منتشر کرده‌اند هشدار می‌دهند که در صورت شکل‌گیری چنین سناریویی، سراسر زمین برای ادامه زندگی انسان‌ها غیرقابل سکونت خواهد شد.

آنها همچنین هشدار می‌دهند که تمامی شهرهای ساحلی جهان و مناطق پست سراسر زمین همزمان با بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌های جهان ناپدید خواهند شد.

در این مطالعه اعلام شده که اگر تمامی منابع سوخت‌های فسیلی نهفته در زمین استفاده شود باید منتظر تغییرات دمایی بی‌سابقه در قطب‌های زمین بود به طوری که قطب شمال تا ۳۵ درجه گرم‌تر می‌شود.

کد خبر 334929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha