همشهری‌آنلاین: فرهنگ فیزیک سه‌جلدی تالیف دکتر لطیف کاشیگر به عنوان کامل‌ترین فرهنگ فیزیک فارسی پس از دوازده سال تحقیق و پژوهش از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین مجموعه سه جلدی «فرهنگ فیزیک» نوشته دکتر لطیف کاشی‌گر،‌ عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از پیشکسوتان حوزه نشر و پژوهش در حوزه فیزیک و ویراستاری دکتر عبدالحسن بصیره، عضو اتحادیه معلمان فیزیک ایران و بازنشسته گروه فیزیک دانشگاه کردستان است.

«فرهنگ فیزیک» با ۲۵۶۵ صفحه و بیش از دوازده هزار مدخل از واژه‌های فیزیک و رشته‌های وابسته در سه جلد به ترتیب دقیق الفبای فارسی همراه با معادل‌های انگلیسی آن است.

این مجموعه شش بار تصحیح شده و جامع­‌ترین فرهنگ فیزیک فارسی است. از ویژگی‌های این فرهنگ، ۴۰۰ صفحه پیوست‌ شامل واژه‌نامه انگلیسی-فارسی، یکاهای دستگاه‌های بین‌المللی، ثابت‌های بنیادی، چندمرتبه بزرگی، فرمول‌های ریاضی، تابش‌های الکترومغناطیسی، اتم‌ها، نوکلیدهای پرتوزا، ذره‌های زیرهسته‌ای، زندگینامه برندگان جایزه نوبل فیزیک و گاه‌شمار علم از ۳۵۰۰ پیش از میلاد تا ۲۰۱۵ میلادی است که در آن علاوه بر مداخل، شامل مختصری از زندگی‌نامه دانشمندان و قوانین بدیع از یونان باستان تا قرن بیستم است. اقلیدس، ارشمیدس،‌ ابن‌سینا،‌ ابوریحان بیرونی و ابن‌هیثم از جمله این دانشمندان هستند.

 به این معنا تمامی دانشمندانی که از آنها در متن کتاب  از آنها نام برده شده است، در ذیل متن درباره آن دانشمند، درباره شان توضیح داده شده است.

حدود 10 هزار اصطلاح علمی در این اثر وجود دارد که بین 4 تا 5 هزار مدخل در این فرهنگ، یعنی حدود نیم صفحه همراه با عکس و مثال تعریف شده است.

از ویزگی‌های دیگر فرهنگ فیزیک وجود مثال‌های فراوان برای مدخل‌هاست به نحوی که وقتی مدخلی را در کتاب بررسی کنید، تمام زیرمجموعه‌ها و مثال‌ها در آن موجود است که از جامع و کامل بودن این فرهنگ حکایت دارد.

مولف از  12 سال پیش این کار را با ترجمه یک فرهنگ فیزیک فرانسوی آغاز کرد و به مرور، ترجمه‌های دیگر را به این اثر افزود. در این مدت تمام کتاب‌هایی که در این زمینه به زبان‌های مختلف انگلیسی، فرانسوی، عربی و غیره موجود بود مورد بررسی مولف قرار گرفت.

سرواژه‌های این فرهنگ بیشتر از واژه‌های مصوب گروه‌های واژه‌گزینی تخصصی علوم به ویژه فیزیک و شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

مخاطبان این فرهنگ افرادی هستند که می‌خواهند درباره معنا، اثر، کمیت­‌ها، مفهو‌م‌های فیزیکی و پدید‌­ه های فراوان طبیعت بدانند یا دانسته‌های فراموش­ شده خود را بازیابند.

دکتر لطیف کاشیگر پیش از این کتاب سرگذشت فیزیک را در مجموعه دانش معاصر به بازار کتاب عرضه کرده بود.

فرهنگ معاصر و انتشار ۴ کتاب از مجموعه دانش معاصر

کار انتشارات فرهنگ معاصر که در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌های مرجع ناشری با تجربه و با استانداردهای جهانی است از این منظر ستودنی است که برای کتابی در حوزه علوم محض دست به چنین سرمایه‌گذاری‌ زده و سعی کرده کتابی کم نقص در حوزه فرهنگ فیزیک انتشار دهد که نه تنها برای افراد متخصص که حتی برای علاقه‌مندان عمومی به دنیای فیزیک کاربردی و قابل استفاده است.

 این فرهنگ در سه جلد (جلد سخت) به بهای صد و هشتاد هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 334890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha