سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: هنوز تغییر مسیر جاده از پارک ملی گلستان یکی از مطالبات بزرگ کارشــــناسان محیط‌زیست است که خبر می‌رسد می‌خواهند همان سناریو را در پارک ملی پابند مازندران هم اجرا کنند؛ این درحالی است که عبور جاده از قلب پارک ملی گلستان، نگین پارک‌های ملی را به بزرگ‌ترین قتلگاه حیات‌وحش کشور تبدیل کرد و حالا آخرین بازمانده‌های حیات‌وحش قرار است قربانی جاده‌ای دیگر در پارک ملی پابند شوند.

«پابند» مازندران قتلگاه جدیدحیات‌وحش

اين خبر كه براي نخستين‌بار شنبه گذشته روي خروجي پايگاه خبري محيط‌زيست و حيات‌وحش ايران منتشر شد، كارشناسان و فعالان محيط‌زيست را بهت‌زده كرد. دكتر اسماعيل‌كهرم، استاد حيات‌وحش در اين باره به همشهري گفت: ما در حالي مي‌خواهيم در جنگل‌هاي هيركاني جاده احداث كنيم كه اين جنگل‌ها با 3.5 ميليون سال قدمت، كهن‌ترين جنگل‌هاي جهان محسوب مي‌شوند و از همين رو، همواره مورد توجه دانشمندان بوده‌است؛ جنگل‌هايي كه از نظر تنوع زيستي، درجهان نظير ندارد.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تاكيد بر اينكه هر طرحي نيازمند ارزيابي زيست‌محيطي است و هيچ مقامي نمي‌تواند براي سازمان محيط‌زيست ضرب‌الاجل تعيين كند، تصريح كرد: عبور جاده و ساخت آن در پارك ملي مغاير با همه معيارهاي بين‌المللي محيط‌زيست است و سازمان محيط‌زيست صددرصد با ساخت اين جاده مخالف است و كسي اجازه ندارد كه اين جاده را احداث كند.

كهرم درباره اثرات ساخت جاده روي حيات‌وحش اين منطقه گفت: حيات‌وحش هر منطقه‌اي مرتبط با زيستگاه همان منطقه است به همين دليل است كه ما شوكا و گوزن را فقط در جنگل‌هاي هيركاني داريم زيرا اين جنگل‌ها شرايط مناسب را براي حيات اين‌گونه‌ها فراهم كرده‌اند؛ همچنان كه اين جنگل‌ها، زيستگاه افزون بر 240پرنده منحصر به‌فرد است. حالا با ساخت جاده مي‌خواهيم انواع آلودگي‌ها اعم از آلودگي صوتي، آلودگي نوري و ساير آلودگي‌ها را وارد اين زيستگاه‌ها كنيم. علاوه بر اين، وقتي جاده احداث شد خطر برخورد حيوانات با خودروهاي عبوري فراهم مي‌شود. از همه مهم‌تر اينكه اين جاده، آرامش حيات‌وحش منطقه را از بين مي‌برد و سروصدا باعث فراري‌دادن حيات‌وحش و برخورد آنها با درختان مي‌شود.

اين استاد محيط‌زيست يادآورشد: تجربه نشان داده كه ساخت جاده نخستين قدم است كه در پي آن، شهرك‌سازي‌ در اطراف جاده آغاز مي‌شود و اين سناريويي است كه در جاي جاي طبيعت ايران به بهانه توسعه اجرا شده و مي‌شود و اكنون قرعه به نام پارك ملي پابند مازندران افتاده است. اين درحالي است كه بنا به اعلام برنامه توسعه سازمان ملل، ارزش هر درخت بنا به اكسيژني كه توليد مي‌كند و براساس نقش آن در حفاظت خاك و تثبيت گردوغبار و نيز انتقال آب به سفره‌هاي زيرزميني و... 4هزار دلار است. يك ضرب ساده نشان مي‌دهد كه ساخت 4.5كيلومتر جاده به عرض 10متر با احتساب يك درخت در هرمترمربع در گام نخست چه خسارتي به جنگل‌هاي بكر هيركاني وارد مي‌كند.

  • زيرپا گذاشتن ضوابط بين‌المللي

مهندس هوشنگ ضيايي، استاد حيات‌وحش و مولف كتاب «راهنماي صحرايي پستانداران ايران» هم در اين‌باره به همشهري گفت: براساس قوانين بين‌المللي محيط‌زيست، هرگونه دخل و تصرفي در پارك ملي ممنوع است به‌طوري‌كه اگر درختي در پارك ملي قطع شود، كسي حق ندارد آن را جابه‌جا كند و بايد اين درخت تجزيه و خوراك حشرات شود؛ حتي ورود به پارك ملي ممنوع است. آن وقت مي‌خواهند در منطقه‌اي كه ضوابط بين‌المللي خط قرمزهاي آن را تعيين كرده، جاده احداث كنند.

اين استاد دانشگاه افزود: عبور جاده از پارك ملي پابند اين پارك را به همان بلايي دچار مي‌كند كه پارك ملي گلستان به آن مبتلا شده و از اين پس بايد شاهد تلفات حيات‌وحش بر اثر عبور جاده در اين پارك ملي باشيم. احداث جاده در پارك ملي پابند از يك سو، به تلفات حيات‌وحش بر اثر تصادف جاده‌اي دامن مي‌زند و از سوي ديگر، دسترسي آسان را براي شكارچيان حيات‌وحش فراهم مي‌كند. ضمن آنكه عبور جاده باعث كوبيده شدن خاك و قطع جريان آب به سفره‌هاي زيرزميني مي‌شود.

پارك ملي پابند به وسعت 26597هكتار در جنوب شهرستان نكا و بهشهر و پوشيده از جنگل‌هاي طبيعي بكر و رويشگاه گونه‌هاي منحصربه‌فرد گياهي علفي، بوته‌اي و درختچه‌اي است و زيستگاه گونه‌هاي شاخص جانوري چون مرال و شوكا و پلنگ است. اين منطقه در راستاي صيانت از جنگل‌هاي شمال و حفظ گونه‌هاي گياهي و جانوري به‌عنوان پارك ملي تعيين شده است.

  • مخالفت محيط زيست اعلام شده است

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست هم روز گذشته در مورد ساخت جاده در پارك ملي پابند استان مازندران گفت: به محيط‌زيست استان مازندران اعلام كرده‌ايم كه با ساخت جاده در پارك ملي موافقت نكنند. حميد گشتاسب ميگوني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه اين موضوع مربوط به 4.5كيلومتر بهسازي و مرمت جاده داخل پارك ملي پابند است، تاكيد كرد: بعد از شنيدن اين خبر با معاون محيط‌زيست طبيعي استان مازندران تماس گرفته و تاكيد كرده‌ايم كه به هيچ وجه با ساخت جاده در پارك ملي موافقت نكنند و سازمان حفاظت محيط‌زيست طبق قانون پارك‌هاي ملي، مخالف اين موضوع است. حميد گشتاسب ميگوني درباره نامه فرماندار نكا به مديركل حفاظت محيط‌زيست استان مازندران مبني بر فرصت 48ساعته براي موافقت با ساخت جاده در پارك ملي پابند، گفت: اينها مكاتبات درون استاني است كه معمولا رد و بدل مي‌شود ولي موضعگيري ما بعد از دريافت گزارش و اطلاع‌رساني از سوي اداره كل استان مازندران خواهد بود.

کد خبر 334757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha