سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

همشهری آنلاین: شکستگی‌های فشاری (stress fractures) گسیختگی‌های کوچک در استخوان‌ها هستند.

این نوع شکستگی‌ها نوعی آسیب ناشی از استفاده بیش‌ازحد (overuse) است که معمولاً به علت فعالیت‌های مکرر و خستگی عضلات برای مثال بالا و پایین پریدن مکرر یا دویدن در مسافت‌های طولانی رخ می‌دهد.

شکستگی‌های فشاری در استخوان‌های تحمل‌کننده وزن در بخش تحتانی ساق پا و پنجه پا شایع‌تر است. ورزشکاران دوومیدانی ، بسکتبال، ژیمناستیک و تنیس به‌خصوص در معرض این شکستگی‌ها قرار دارند.

در ابتدا ممکن است فرد درد چندانی حس نکند، اما به تدریج درد بدتر می‌شود. حساسیت معمولا از یک نقطه معین منشا می‌گیرد و هنگام استراحت فروکش می‌کند.

در صورت احساس درد شدید یا تداوم درد در حال استراحت باید به پزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از شکستگی‌های فشاری این نکات را رعایت کنید:

- شدت و مدت تمرین‌های بدنی خود را به‌آرامی افزایش دهید.

- تمرین‌های بدنی متقاطع (انجام انواع تمرین‌ها مثلاً تمرین‌های هوازی و قدرتی به‌طور متناوب) تا از آسیب‌های ناشی از استفاده بیش‌ازحد جلوگیری شود.

- رژیم غذایی مغذی که شامل مقدار زیادی از غذاهای مملو از کلسیم و ویتامین D هستند، بخورید.

- مطمئن شوید که کفش و سایر تجهیزات ورزشی‌تان در وضعیت مناسبی هستند.

- اگر هنگام ورزش تورم یا دردی احساس کردید، تمرین را متوقف کنید. اگر علائم ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 334755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =