مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

افتتاح پارک علم و فناوری شهر تهران در کنار امضای ۲تفاهمنامه بین مدیریت شهری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رویدادهای مهمی بود که دیروز در سالروز فتح خرمشهر درعرصه حمایت از علم و فناوری‌های نوین، شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی رخ داد.

قالیباف

محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست‌‌جمهوري و محمدباقر قاليباف شهردار تهران ديروز پس از افتتاح مركز نوآوري و پارك فناوري در شمال شرق تهران به سمت نگارخانه برگ حركت كردند تا در مراسم امضاي تفاهمنامه حمايت از توسعه اقتصاد دانش‌بنيان شهر تهران و همچنين ساخت موزه علم و فناوري در بوستان ولايت شركت كنند.

به گفته وزير علوم، پارك فناوري كه از سوي شهرداري تهران آماده شده چهلمين پارك فناوري است كه در تهران ساخته شده است. همچنين قرار است شهرداري تهران زميني را در بوستان ولايت در اختيار وزارت علوم قراردهد تا در آن موزه علم و فناوري ساخته شود. وزير علوم بابت اين همكاري از محمدباقر قاليباف تشكر كرد و گفت: در اين موزه قرار است تاريخ عملكرد تمدن و فناوري كشور در معرض ديد گذاشته شود.

تصويب اعتبارات مورد نياز اين موزه از سوي هيأت دولت در كنار جديت شهرداري تهران براي واگذاري بخشي از اراضي بوستان ولايت براي ساخت موزه علم و فناوري باعث شده تا هر دوطرف تمام همت خود را براي ساخت و اتمام اين مجموعه ملي در كمترين زمان ممكن به‌كار گيرند. به گفته فرهادي، در سال 89 موزه علم و فناوري درمحل ساختمان قديمي كتابخانه ملي راه‌اندازي شده بود تا جايي براي نشان دادن تاريخ علم كشور فراهم باشد.

البته اين مكان به واسطه عملكرد خوبش به موزه برتر كشور هم تبديل شد و تعداد بازديد‌كنندگان از آن در سال گذشته به 300هزار نفر رسيد. وي با تأكيد بر اينكه كارآمدي دانش و فناوري يعني تبديل‌شدن به ثروت و تأمين نيازهاي كشور، خواستار آن شد تا جهت‌گيري دانشگاه‌ها به‌سمت نسل‌جوان و كارآفريني براي آنها باشد همانند دانشگاه صنعتي شريف كه 90درصد فارغ‌التحصيلان آن به‌كار مشغولند.

  • گام مهم مديريت شهري

همچنين محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مراسم امضاي تفاهمنامه‌هاي مشترك با دولت بر سر توسعه علم و فناوري و حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان در سخناني با اشاره به اينكه اقتصاد مقاومتي از چالش‌هاي جدي كشور است و كارنامه ما در حوزه اقتصادي قابل دفاع نيست، گفت: تفاهمنامه‌هايي كه در سالروز آزاد‌سازي‌ خرمشهر به امضا رسيده است تحت‌تأثير فرهنگ مقاومت و در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل به سرانجام رسيده كه آن را به فال نيك مي‌گيريم.

وي در بحث مسائل مربوط به فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان نيز گفت:‌ ما در تعريف هويت و كاركرد شهر در طرح جامع شهر تهران روي شهر دانش‌بنيان و دانشگاهي تأكيد داشتيم و مصمم هستيم كه براي تحقق اين امر و توسعه اين رويكرد به‌طور جدي با نهادهاي ديگر در تعامل باشيم و مفتخريم در سايه اين تعامل براي ساماندهي شركت‌هاي حقيقي و حقوقي دانش‌بنيان و حضور آنها در حوزه اقتصاد شهري تلاش و حمايت مي‌كنيم.

قاليباف در توضيح يكي از اقدامات جدي انجام شده در سال‌جاري گفت: در منطقه12تهران مركز مناسبي وجود دارد كه هم‌اكنون در دست يكي از نهادهاست اما استفاده درستي از آن نمي‌شود اما مي‌تواند محل مناسبي براي پارك فناوري در حوزه دانش‌بنيان با رويكرد اقتصاد شهري و دانش‌بنيان باشد. در اين مجموعه همه تسهيلات، امكانات، ‌حمايت‌هاي زير‌ساختي، ارتباطي، پشتيباني، مالي، دفاتر، دانش فني و كارگاه‌هاي توليد خوبي داريم كه آماده استفاده است.

شهردار تهران درباره تفاهمنامه با وزارت علوم بر سر احداث موزه علم گفت: ما در بخش علم و فناوري در شهر حوزه‌هاي پراكنده‌اي داريم كه بعضي از آنها قابل تجميع و توسعه هستند، ضمن اينكه دركشورهاي دنيا با ساخت مراكزي از اين دست سعي مي‌كنند افتخارات ملي خود را در معرض ديد جوانانشان قرار دهند تا به آن مباهات كنند. در كشور ما با اين عقبه علمي جاي چنين موزه‌اي خالي است.

قاليباف از اختصاص بخشي از اراضي بوستان ولايت براي اين منظور سخن گفت و ادامه داد:‌ بنا بر تأكيد مقام معظم رهبري بايد بيش از 80درصد بوستان ولايت به‌عنوان بوستان اكولوژيكي اختصاص به فضاي سبز داشته باشد. بنابراين ما در كمتر از 20درصد فضاي باقيمانده درنظر داريم تا كاربري‌هاي فرهنگي و تاريخي و علمي تعريف كنيم.

  • امضاي 200تفاهمنامه همكاري

شهردار تهران ديروز همچنين در حاشيه مراسم امضاي تفاهمنامه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.
محمدباقر قاليباف درباره مكان احداث پارك‌هاي فناوري گفت:‌ اينگونه مراكز بايد داخل بافت شهري باشد كه در آن امكاناتي همچون بانك، كارگاه‌هاي آموزشي، دسترسي به اينترنت پرسرعت، محلي براي انجام توافقات و... وجود داشته باشد. قاليباف با اشاره به اينكه توليد در مراكز جمعيتي اتفاق مي‌افتد و طبيعتا شهرهايي همچون تهران يكي از مراكز اصلي توليد به شمار مي‌آيند، گفت:‌ در طرح جامع، تهران يك شهر دانش‌پايه و دانشگاهي است و چون تهران در‌برگيرنده بزرگ‌ترين و مهم‌ترين دانشگاه‌هاست، از اين‌رو بايد رويكرد اقتصاد شهري و توليد ثروت با پايه دانش‌بنيان در اين شهر اتفاق بيفتد. شهردار تهران از وجود بسياري از توليدي‌ها در محدوده بازار سخن گفت كه كالبد سنتي دارند.

به گفته قاليباف لازم است ماموريت‌هاي شهرداري در حوزه‌هاي فني، عمراني، خدماتي، فناوري اطلاعات و فضاي سبز رويكرد دانش‌بنيان به‌خود بگيرد. به همين جهت شهرداري از 2سال گذشته شركت‌هاي دانش‌بنيان و فعاليت‌هاي شهرداري را در يك نمايشگاه به‌صورت همزمان گرد هم جمع مي‌كند. محمد باقر قاليباف همچنين برحمايت از كارآفرين‌ها درحوزه سرمايه‌گذاري تأكيد كرد و درباره انعقاد قرارداد با شركت‌هاي دانش‌بنيان ابراز داشت: در 2سال گذشته، 2نمايشگاه در بوستان گفتگو با حضور شركت‌هاي دانش‌بنيان و سازمان‌هاي شهرداري برگزار شده تا دو طرف ظرفيت‌هاي يكديگر را شناسايي كنند. در اين زمينه بيش از 200تفاهمنامه داشتيم كه برخي از آنها مانند استفاده از مواد جديد براي يخ‌زدايي معابر در فصول سرد سال به مرحله عقد قرارداد نيز رسيده است.

  • تأكيد بر كارآفريني و حمايت از خلاقيت

سورنا ستاري، معاون علمي رياست‌جمهوري نيز در مراسم امضاي تفاهمنامه گفت:‌ آقاي قاليباف هميشه ديد وسيعي نسبت به حوزه فناوري و علوم دانش‌بنيان داشته‌اند. از نظر معاون رياست‌جمهوري با درنظر گرفتن اينكه ايران چهارمين تربيت‌كننده مهندس در دنياست، بنابراين سرمايه ملي كشور نه نفت و گاز بلكه مغزها و نيروهاي نخبه جوان كشورند كه نبايد به آنها به چشم تهديد نگاه كرد. وي بر لزوم كارآفريني و توليد ارزش افزوده به جاي استخدام تأكيد كرد و گفت: شهر تهران ظرفيت‌هاي عجيبي دارد. بايد جواناني داشته باشيم كه حاضر باشند ايده‌هاي خلاقانه خود را به عمل برسانند.

كشوري كه 30ميليون نفر جوان دارد از فرصت كم‌نظيري برخوردار است كه بايد از اين شرايط به نحو احسن استفاده كنيم. ستاري با تأكيد بر اينكه شهر فقط جاي سوپرماركت نيست، گفت: شهر جاي تفكر و خلاقيت است و من بابت اينكه آقاي قاليباف از اين ديدگاه حمايت مي‌كنند، افتخار مي‌كنم. به همين دليل ما در معاونت رياست‌جمهوري با هدف فراهم‌كردن زير‌ساخت‌هاي لازم چند پروژه مشترك با مديريت شهري داريم. معاون رياست‌جمهوري از وجود 2300شركت دانش‌بنيان در شهر تهران سخن گفت كه از انواع حمايت‌هاي گمركي و معافيت مالي برخوردارند. وي افزود: در سال‌93 اين شركت‌ها 11هزار ميليارد تومان فروش داشتند.

اين عدد به شكل قابل توجهي در سال 94 افزايش داشته است. وي خواستار آن شد تا سرمايه‌گذاران به جاي ساختمان، روي جوانان نخبه و شركت‌هاي كوچك دانش‌بنيان سرمايه‌گذاري كنند زيرا برخي از اين شركت‌ها سالانه تا 10برابر بزرگ مي‌شوند و حتي مي‌توان با اينگونه سرمايه‌گذاري‌ها اقتصاد شهري را تحت‌تأثير قرارداد.

 

کد خبر 334749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha