دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: نمی‌دانم در دایره دوستان شما چند نفر روحانی وجود دارد یا اینکه در فامیل و اقوام شما، افرادی در سلک روحانیت وجود دارند یا نه. البته شاید تجربه صحبت یا معاشرت با روحانیون و طلاب جوان برایتان پیش آمده باشد.

نسل جديد طلاب، نسلي با انرژي و سرشار از آرمانخواهي و دغدغه‌مندي هستند كه مميزات و ويژگي‌هاي قابل‌توجهي دارند. آنها بين مردم زندگي مي‌كنند و سعي مي‌كنند با مردم متفاوت نباشند؛ مترو سوار مي‌شوند، توي بي‌آرتي مثل بقيه سرپا مي‌ايستند و ازدحام جمعيت را تحمل مي‌كنند؛ نمايشگاه كتاب مي‌روند و حتي در نمايشگاه گل و گياه هم ديده مي‌شوند. سعي مي‌كنند نيازهاي مادي و معنوي مردم را فهم كرده و براي پاسخگويي به رسالت‌هاي خود، مهارت‌آموزي كنند؛ پس به خوبي مطالعه مي‌كنند. مشاهدات دقيقي داشته و حتي بر نرم‌افزارهاي رايانه‌اي تسلط دارند.

آنها عموما با دغدغه فراوان به‌دنبال فهم فضاي معاصر جوان ايراني هستند، به همين دليل براي كشف ماهيت تكنولوژي و نرم افزارهاي ارتباطي تلاش مي‌كنند و بر لبه‌هاي مرز پيشرفت گام برمي‌دارند.

در اين چند سال، با طلابي مواجهيم كه جداي از بحث علم‌آموزي حوزوي و تهذيب نفس و اخلاق، به‌دنبال فهم علمي سبك زندگي بوده‌اند. پس ماهيت فراغتي جوانان برايشان اهميت داشته و براي همين اينستاگرام برايشان مهم شده است، دوست دارند در تلگرام فعال باشند، از جمع‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي استقبال مي‌كنند و ادبيات روز را به خوبي مي‌شناسند. امروز تعداد زيادي از فارغ التحصيلان دانشگاهي‌- به‌ويژه دانش‌آموختگان مهندسي- به حوزه‌هاي علميه روي آورده و لباس روحانيت به تن‌كرده‌اند.

طلبه‌اي غيرمعمم گلايه مي‌كرد كه گاهي در كوچه و خيابان به ما بي‌احترامي مي‌كنند يا دلخوري‌هاي خودشان از مشكلات جامعه را سر ما خالي مي‌كنند. قدري نگران بود. اما كماكان به مسيري كه انتخاب كرده بود باورمند و سرشار از اعتقاد بود. با لبخندي به اين بيت مهمانش كردم:
در ره منزل ليلي كه خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است كه مجنون باشي
از ما مجنون بودن خواسته‌اند. هر مسيري كه براي خوب بودن و خوب شدن انتخاب كنيم، صحيح است اما مهم‌تر آن است كه اهل استقامت باشيم.

کد خبر 334643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha