مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۳
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: مرکز نوآوری و پارک فناوری شهر تهران صبح امروز با حضور شهردار تهران، اعضای شورای شهر، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر علوم در شمال غرب پایتخت افتتاح می‌شود.

در حاشيه اين مراسم اتفاق ارزشمند ديگري نيز رخ خواهد داد. قرار است شهرداري تهران 2تفاهمنامه با وزارت علوم و همچنين معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري امضاي كند. نخستين تفاهمنامه مربوط به راه‌اندازي موزه علم است كه طي آن قرار است زمين اين موزه را شهرداري تأمين و وزارتخانه هم آن را احداث و تجهيز كند. اين موزه در بوستان ولايت راه‌اندازي خواهد شد و با توجه به ظرفيت اين بوستان تعدادي ديگر از مجموع 70موزه علم موجود در پايتخت به اين مكان منتقل خواهند شد. ديگر تفاهمنامه‌اي كه امروز محمدباقر قاليباف آن را امضا خواهد كرد و امضا‌كننده ديگرش سورنا ستاري، معاون رئيس‌جمهور خواهد بود، مربوط به حمايت دو طرف، از شركت‌هاي دانش‌بنيان شهر تهران است تا طي آن اين شركت‌ها از حمايت‌هاي مادي و معنوي برخوردار شوند. ارتقاي اقتصاد مقاومتي شهر تهران و كمك به بومي‌سازي فناوري از اهداف اين تفاهمنامه‌هاست.

  • ارتقاي دانش مدرن و جايگزيني صنايع پاك با توسعه پارك فناوري

مركز نوآوري و پارك فناوري شهر مكاني است براي حضور شركت‌هاي دانش‌بنيان تا دركنار يكديگر به فعاليت علمي بپردازند. در سند چشم‌انداز شهر تهران به تبديل‌شدن پايتخت به شهري هوشمند و همگام با اقتصاد مدرن و عملكرد جهاني تأكيد شده است. اكنون با راه‌اندازي اين پارك شركت‌هاي دانش‌‌بنيان فعال در تهران در مكاني مشخص گرد هم مي‌آيند. همچنين مكاني براي حضور شركت‌هاي دانش‌بنيان بين‌المللي و دريافت دانش و تجربيات آنها بهتر از قبل فراهم خواهد شد. به گفته اميرعلي سيف‌الدين، رئيس اين مركز شركت‌هاي دانش‌بنيان و مشاغل ايجاد شده توسط آنها به ايجاد صنايع و تكنولوژي پاك و مدرن و جايگزيني آنها با صنايع آلاينده در تهران كمك كرده و شهر را ارتقاي خواهند داد. شهرداري تهران نيز به‌عنوان يكي از مشتريان اصلي اين شركت‌ها با ايجاد فضاي مناسب فعاليت و همچنين معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري به‌عنوان حمايت‌كننده مادي و معنوي آنها، به فعاليت بهتر شركت‌هاي دانش‌بنيان كمك خواهند كرد. سيف‌الدين همچنين با اشاره به تفاهمنامه ميان وزارت علوم و شهرداري به همشهري گفت: قرار است به جز راه‌اندازي موزه علم كه چندسالي است وزارت علوم درگير آن است، موزه‌هاي علم موجود در پايتخت كه از فضاي مناسب و كافي برخوردار نيستند هم به بوستان ولايت منتقل شوند. اين موزه‌ها مكاني آموزشي براي كودكان تا بزرگسالان است و آنها را با شيوه‌اي جذاب و به‌صورت مستقيم با انواع فعاليت‌ها، تجهيزات و مفاهيم علوم مختلف آشنا خواهد كرد. آنگونه كه رئيس مركز فناوري و پارك علمي شهر اعلام كرد، تهران داراي موزه‌هايي در حوزه نانو، ‌بايو تكنولوژي و... نيست و تلاش خواهد شد اين موزه‌ها نيز در اين مجموعه راه‌اندازي شود. با راه‌اندازي موزه علوم در بوستان ولايت، اين منطقه از جنوب تهران به جز جنبه تفرجگاهي، محوريت علمي و آموزشي نيز پيدا خواهد كرد.

  • چمران: حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان سرمايه‌گذاري براي شهر است

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به نقش شركت‌هاي دانش‌بنيان در ايجاد صنايع پاك و مدرن و همچنين عدم‌اجازه فعاليت صنايع آلاينده در فاصله كمتر از 120كيلومتري تهران اظهار كرد:‌ حمايت از فعاليت اين شركت‌ها موجب ايجاد صنايع مدرن و پاك خواهد شد كه جايگزين خوبي براي صنايع آلاينده شهرها محسوب شده و به ايجاد اشتغال و همچنين درآمدزايي براي شهر كمك خواهد كرد. اين مسئله با توجه به اقليم و مسائلي همچون آلودگي هوا و... كه تهران دچار آن است، اهميت بسياري دارد. مهدي چمران همچنين بر تأكيد سند چشم‌انداز تهران و برگزاري جلسات متعدد با معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري درخصوص ضرورت حمايت از اين شركت‌ها اشاره كرد و افزود:‌ توجه به صنعت و توليدات صنعتي جايگاه بالايي در اقتصاد كشور و شهرها دارد و هيچ شكي در آن نيست اما فقط نبايد به صنعت توجه كرد بلكه لازم است زمينه دانش نوين و تكنولوژي را نيز به خوبي فراهم كرد؛ چراكه از نظر درآمد‌زايي اهميت بسياري دارد. چمران اين موضوع را همان ارتقاي اقتصاد مقاومتي كه از اهداف اين تفاهمنامه است، دانست و تأكيد كرد كه پيشرفت علمي، سرمايه‌گذاري بزرگي است و باعث تقويت بنيه اقتصادي شهر و كشور خواهد شد. رئيس شوراي شهر تهران مكان در نظرگرفته شده براي پارك علمي و فناوري را نيز مناسب ارزيابي كرد و البته اين را هم گفت كه براساس طرح جامع و تفصيلي شهر تهران بعد از انتقال كامل مجموعه نمايشگاهي تهران به شهر آفتاب، محل فعلي نمايشگاه‌ها به پارك فناوري تهران تبديل خواهد شد. به گفته چمران در سال‌هاي اخير با توجه به توصيه مقام‌معظم رهبري به همكاري بيشتر بين دانشگاه و بخش اجرايي، سطح علوم بالاتر رفته و موجب ارتقاي زمينه علمي به خصوص در حوزه‌هاي هسته‌اي و نانو شده است. رئيس شوراي شهر اين را هم گفت كه همكاري دانشگاه‌ها با شهرداري در ارتقاي سطح دانش شهر قطعا موثر است و البته بايد حوزه صنعت هم به اين عرصه وارد شود.

کد خبر 334633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha