فریبا خانی: «در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد/ عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد»

«يارب اين نوگل خندان كه سپردي به منش/ مي‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش»

«خوش است خلوت اگر يار يار من باشد/ نه من بسوزم و او شمع انجمن باشد»

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

ما ايراني‌ها عاشق حافظيم. او هميشه در خانه‌هاي ما حضور دارد. با ما در سال نو حرف مي‌زند، پاي سفره‌ي هفت‌سين. شب‌هاي طولاني يلدا با حافظ روشن مي‌شود.

اگر كاري مي‌خواهيم انجام دهيم به حافظ تفأل مي‌كنيم. حالا «گونتر اوكر» هنرمند آلماني آثار زيبايي را با تأثير از شعرهاي حافظ خلق كرده است. اين نمايشگاه «كرنش به حافظ»  نام گرفته و اين روزها در موزه‌ي امام علي(ع) برپاست!

گونتر اوكر، يكي از هنرمندان برجسته‌ي آلماني عضو گروه زيرو است كه يك گروه هنرمند تأثيرگذار در آلمان محسوب مي‌شود. اين هنرمند، سال 91، نمايشگاهي در موزه‌ي هنرهاي معاصر با نام «زخم‌ها و پيوندها» برپا كرد. او  تحت تأثير فرهنگ‌ ايراني و حافظ، پروژه‌اي را شروع كرد و براساس شعرهاي حافظ آثار زيبايي آفريد.

«ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود/ وين راز سر به مهر به عالم سمر شود» اين نمايشگاه ابتدا در اوايل ارديبهشت 95 در شيراز، در حافظيه برپا شده بود. اوكر درباره‌ي خلق اين آثار در حافظيه گفته بود:

«این آثار برداشت‌های سفر اولم به ایران و گرامی‌داشت حافظ و آزادی شاعرانه، عمیق‌بودن احساس او به انسان و دریافت او از رنج است که در همراهی رنگ‌های من با آثار او دیده می‌شود.»

او مي‌گويد: «جایی که در آن باد مشرقی می‌وزید مرا بر آن داشت تا آن را با آثار خود گرامی بدارم.»

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

« اي باد حديث من نهانش مي‌گو/ سِر دل من به صد زبانش مي‌گو»

«فاش مي‌گويم و از گفته‌ي خود دلشادم/ بنده‌ي عشقم و از هر دوجهان آزادم»

«تاب بنفشه مي‌دهد طره‌ي مشك‌ساي تو/ پرده‌ي غنچه مي‌درد خنده‌ي  دلگشاي تو»

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

ريتم‌هاي زيبا... چاپ‌هايي بر لوح سفيد كاغذ. رنگ‌هايي خورشيد‌وار... دركارهاي او از  تكنيك‌هاي  مختلف چاپ استفاده شده است. در معرفي اين هنرمند مي‌خوانيم:

«اوكر از اهالي شرق آلمان است... باورهاي اين هنرمند او را به غرب آلمان كشاند. اما قلبش هميشه به شوق شرق مي‌تپيد. او در دوران جنگ سرد كه اجازه‌ي ديدن زادگاهش را نداشت، دست به مسافرت‌هاي طولاني زد و به كشورهاي بيرون از قاره‌ي اروپا رفت.

او در اين سفرها جهان ناشناخته‌اي راكشف كرد؛ جهاني با ايده‌هاي بكر و حسي كه به او شناخت‌هاي تازه و انگيزه‌هاي تعيين كننده داد. بر خلاف گوته كه هرگز مشرق زمين را نديد و در ديوان غربي‌ شرقي از منابع مكتوب الهام گرفت تأثيرپذيري و برداشت‌هاي بكر و مستقيم و بلاواسطه بود.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

عكاسي از نمايشگاه: محمود اعتمادي

 

 سفر او به تهران و اصفهان موجب آشنايي بيش‌ترش با فرهنگ ايراني اسلامي شد و اوكر را تحت تأثير قرار داد. نمايشگاه حاضر كه خود هنرمند نام «كرنش به حافظ» را برايش برگزيده است، اداي احترامي است از سوي اوكر به حافظ و فرهنگ  ايران.

او طي دو سال اخير همه‌ي پروژه‌هاي كاري خود را متوقف كرد و صرفاً روي اين پروژه متمركز شد كه خوش‌بختانه به فرجام رسيد. استفاده‌ي مستقيم از شعرهاي حافظ از ويژگي‌هاي مهم اين پروژه است كه آن را بزرگ‌ترين تعامل و گفت‌وگوي فرهنگي بين ايران و غرب طي چند دهه‌ي اخير تبديل كرده است.»

هم‌اكنون اين نمايشگاه در موزه‌ي امام علي‌(ع) برپاست و تا آخر خرداد 95 فعاليت آن ادامه دارد. براي اطلاعات بيش‌تر مي‌توانيد با شماره‌ي تلفن 22017471 تماس بگيريد.

کد خبر 334540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha