همشهری آنلاین: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: نفسِ حضور پررنگ سینمای ایران در جشنواره و بازار فیلم کن، نمودی از اعتبار و موفقیتی است

که با اتکاء به آن و البته با پشتوانه قدرت فیلمسازان توانمند ایرانی در سه دهه گذشته، همواره سینما را در عرصه دیپلماسی عمومی، به عنوان بهترین سفیر کشورمان در مجامع جهانی مطرح کرده است.

علیرضا تابش که این روزها همزمان با برگزاری شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن در این شهر فرانسه به سر می‌برد، در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی ایسنا درباره حال و هوای جشنواره کن و فضایی که درباره سینمای ایران در این دوره از جشنواره وجود دارد، بیان کرد: به گمانم، همه چیز حاکی از این است که برخلاف برخی بی‌مهری‌ها در داخل و برخی مانع تراشی‌ها در خارج کشور، سینمای ایران همچنان توانسته است جایگاه جهانی خود را در بزرگترین رویدادهای بین‌المللی حفظ کند و به همت فیلمسازان در نسل‌های متوالی، حضوری چشمگیر را در عرصه‌های فرهنگی و تجاری رقم بزند؛ به همین دلیل، گذشته از جشنواره، رونقی کم نظیر در غرفه سینمای ایران در بازار فیلم کن نیز مشهود است و خریداران و مسؤولان رویدادهای خارجی به شکلی مستمر با پخش‌کنندگان سینمای ایران مذاکراتی پیگیر دارند.

او در توضیح دیدگاه خود درباره زمینه‌ای که شرایط توجه به سینمای ایران در جشنواره کن و همچنین حضور یک داور ایرانی در این جشنواره و نمایش دو فیلم از ایران در بخش‌های اصلی به وجود می‌آورد،‌ گفت: سینمای ایران بیش از هر چیز مرهون حضور کارگردانانی خوش‌فکر در نسل‌های مختلف است که همین موضوع مسببی بوده تا روند موفقیت در هیچ زمانی منقطع نشود. در کنار این کارگردانان، بنیاد سینمایی فارابی هم از بدو تاسیس، در حد مقدورات، بسترهای لازم را جهت حمایت از تولید و توزیع فیلم‌های ایرانی فراهم کرده است. همان‌طور که چتر سینمای ایران مکانی است برای معرفی کلیت سینمای ایران؛ البته جای خوشحالی است که در جمع داوران، خانم کتایون شهابی به عنوان یکی از پخش‌کنندگان مطرح فیلم‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی حضور دارد. فکر می‌کنم این تصمیم بار دیگر بر اهمیت موضوع پخش بین‌المللی در رونق جهانی سینمای ما صحه می‌گذارد.

تابش درباره نمایش «وارونگی» در جشنواره کن که با دریافت وام از بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است، هم اظهار کرد: فیلم سینمایی «وارونگی» در جریان تولید از حمایت‌های بنیاد (دریافت وام) برخوردار بود و به محض تکمیل، پخش بین‌الملل آن توسط رسانه بین‌المللی شهرزاد، به مدیریت خانم شهابی مورد استقبال قرار گرفت و بنا به سیاست‌هایی که سازمان سینمایی و بنیاد در راستای حمایت از بخش خصوصی پیگیری می‌کنند، حقوق پخش بین‌الملل فیلم بلافاصله به آن شرکت واگذار شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره وضعیتی که محصولات سینمای ایران در بازار کن دارند، نیز گفت: همکارانم در معاونت بین‌الملل بنیاد بارها اشاره کرده‌اند که حضور در بازار، آغاز سلسله مذاکرات و مباحثاتی است که در نهایت به عرضه تجاری و یا فرهنگی فیلم‌های ایرانی منجر می‌شود. در کن، فرآیند معرفی آغاز شده است، اما اخباری درباره نتیجه قطعی برخی از مذاکرات قبلی در بازار فیلم برلین در راه است که به زودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

او در نگاهی کلی تصویری را که امسال از سینمای ایران در جشنواره کن دیده می‌شود، اینچنین مطرح کرد:‌ سینمای ایران از اواخر دهه هشتاد میلادی، همیشه در بالاترین سطح در رویدادهای جهانی حضور داشته و اگر در دوره‌ای با بی‌مهری مسؤولان برخی از جشنواره‌ها روبه‌رو شده، باز هم با استفاده از فرصت‌های موجود در عرصه‌هایی مهم خوش درخشیده است. نفس این حضور پررنگ سینمای ایران در جشنواره و بازار فیلم کن، نمودی از اعتبار و موفقیتی است که با اتکاء به آن و البته با پشتوانه قدرت فیلمسازان توانمند ایرانی در سه دهه گذشته، همواره سینما را در عرصه دیپلماسی عمومی، به عنوان بهترین سفیر کشورمان در مجامع جهانی مطرح کرده است.

کد خبر 334446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha