مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره مسمومیت با سرب به دنبال مصرف تریاک‌های آلوده و مراجعه برخی از بیماران با علایم ناشی از این موضوع به مراکز درمانی، توضیح داد.

به گزارش ایسنا ، دکتر احمد حاجبی در واکنش به خبر مسومیت با سرب به دنبال مصرف خوراکی تریاک‌های آلوده، گفت: مدتی است برخی بیماران با شکایت‌هایی از کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، یبوست و دردهای کولیکی در ناحیه شکم، که بطور عمده در ناحیه دورِ ناف رخ می‌دهد، به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مراجعه می‌کنند و بعضا دچار سردرد، خواب آلودگی، بیقراری، گیجی و حتی کاهش سطح هوشیاری، تشنج و اغما بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در بررسی این بیماران مشخص شد که این افراد بطور عمده مصرف کننده تریاک به صورت خوراکی بوده‌اند، افزود: ارزیابی‌های آزمایشگاهی در این زمینه نشان دهنده بروز کم‌خونی و افزایش سطح سرب خون در این بیماران بوده است که با توجه به شرح حال بیماران، تشخیص مسمومیت با سرب برای این افراد مطرح شد و فرآیند درمان آنها از طریق مراکز درمانی صورت پذیرفت.

حاجبی ادامه داد: در راستای مدیریت این موضوع وزارت بهداشت طی مکاتبه با معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دستورالعمل برخورد با بیمار مبتلا به مسمومیت با سرب را برای ایجاد آمادگی فنی در پزشکان و سایر کارکنان مراکز درمانی ارسال کرد. همچنین طی مکاتبه‌ای با ستاد مبازره با مواد مخدر جهت کنترل این پدیده، با توجه به وضعیت موجود، همکاری بیش از پیش نهادهای انتظامی و امنیتی را خواستار شدیم.

وی با بیان اینکه همچنین در برخی موارد مسمومیت با سرب در کودکان نیز گزارش شده است، گفت: این موضوع به دلیل ناآگاهی والدین و استفاده از تریاک یا مشتقات آن در کودکان با هدف استفاده دارویی بوده است. در این زمینه لازم است به والدین هشدار دهیم که این امر می‌تواند باعث مسمومیت جدی کودکان با سرب شده و حتی منجر به مرگ شود.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت، احمد حاجبی به تمامی افرادی که تریاک یا مشتقات آن را به ویژه به شکل خوارکی مصرف می‌کنند، توصیه کرد که از مصرف این مواد بطور جدی خودداری کرده و جهت درمان وابستگی خود به مراکز درمان مصرف مواد مراجعه کنند.

کد خبر 334193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha