یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: موبایل‌های هوشمند، همه کاره‌تر از آن هستند که با وجودشان به چیز دیگری احتیاج پیدا کنید.

در خدمت و خیانت موبایـل

  با در دست داشتن يك گوشي هوشمند مي‌توانيد بي‌آنكه از جايتان بلند شويد كتاب مورد علاقه‌تان را دانلود كنيد و بخوانيد، با دوستانتان ساعت‌ها سرگرم گفت‌وگو باشيد يا با لمس چند دكمه، غذاي‌تان را سفارش دهيد و تا رسيدنش مشغول چك كردن ايميل‌هاي كاري‌تان شويد. اما اين همه كاره بودن موبايل‌ها دردسرهايي هم دارد كه اگر دچارشان شويد، خلاصي از آن به اين سادگي‌ها امكان‌پذير نيست. از انزوا و قطع روابط چهره به چهره، اتلاف وقت يا تنبلي و يكجا‌نشيني و چاقي حرف نمي‌زنيم. موضوع صحبت‌مان آسيب‌هاي جسماني است كه يك موبايل كوچك با همه نازكي و سبك وزني‌اش مي‌تواند به شما وارد كند و طوري استخوان‌ها و مفاصلتان را بيمار كند كه براي درمانش مجبور به جراحي يا استراحت مطلق شويد!

  • درد گردن؛ شايع‌ترين مشكل موبايلي

تا به حال وقتي در حال كار كردن با موبايل يا تبلت هستيد به‌خودتان نگاهي انداخته‌ايد؟ بيشتر ما در اين مواقع وضعيت بدني بسيار بدي داريم؛ وضعيتي كه خيلي زود مي‌تواند به گردن و ستون فقرات آسيب برساند و باعث درد عضلاني، فاصله افتادن ميان مهره‌ها يا كج شدن ستون فقرات شود. وقتي سرتان را براي مدتي طولاني جلو و پايين نگه‌مي‌داريد، گردن مجبور است وزن بيشتري را تحمل كند. اين وزن بيشتر عضلات را خسته مي‌كند و وقتي تحمل آنها تمام شد، نمي‌توانند به خوبي از پس ثابت نگه‌داشتن مهره‌هاي گردن برآيند، در نتيجه مهره در موقعيت نامناسبي قرار مي‌گيرد و شما با سري پايين و گردني كه جلوتر از بدن قرار گرفته در گوشي يا تبلت فرو مي‌رويد. زماني كه سر به‌صورت قائم روي گردن قرار دارد، فشار روي گردن بين 4/5تا 5/5كيلوگرم است اما اگر سر ۱۵ درجه به سمت جلو حركت كند، فشار وزني كه به گردن وارد مي‌شود، تا دوبرابر افزايش مي‌يابد. وقتي زاويه 30درجه شود، وزن سر روي گردن به اندازه 18كيلوگرم خواهد شد و در زاويه 60درجه، انگار شما يك شيء 27كيلوگرمي را روي گردنتان حمل مي‌كنيد. انقباض دائم عضلات گردن براي تحمل اين وزن باعث درد ميان شانه‌ها مي‌شود. در محل اتصال گردن به تنه هم درد آزاردهنده‌اي را تجربه خواهيد كرد كه با سوزن‌سوزن شدن يا تير كشيدن همراه است. براي پيشگيري از اين آسيب‌ها، هنگام كار كردن با گوشي موبايل يا تبلت، آن را در سطحي شيب‌دار روبه‌روي خود قرار دهيد. استندهاي موبايل و تبلت براي اين كار بسيار مناسب هستند. همچنين بهتر است هنگام كار كردن با موبايل آن را بالا آورده و به‌صورت نزديك‌تر كنيد نه اينكه موبايل را پايين نگه‌داشته و سعي كنيد سرتان را به سمت آن ببريد.

  • وقتي شست‌ها از نفس مي‌افتند

اپليكيشن‌هاي ارتباطي كه اين روزها فراگير شده‌اند، باعث مي‌شوند شما مدام در حال تايپ كردن باشيد. گاهي براي بالاتر رفتن سرعت تايپ حتي مجبور به استفاده از هر دو دست مي‌شويد و اين يعني انگشتان شست هر دو دست‌تان در معرض آسيب مفصلي قرار مي‌گيرند. كوچك بودن صفحه كليد تلفن همراه هم باعث مي‌شود تا شما با حركات مكرر و كنترل‌شده‌اي، شست‌تان را روي صفحه كليد بزنيد و اين وضعيت درصورت ادامه، موجب درد، تورم و گزگز شست‌ها مي‌شود و بعد از مدتي، درد به مچ شما مي‌رسد و شما به بيماري دكرون مبتلا مي‌شويد. دِكرون بيماري تاندون‌ها و غلاف تاندون‌هاي اطراف مچ دست است كه به‌دليل التهاب، ايجاد شده و حركت تاندون درون غلاف را دردناك مي‌كند. راه چاره چيست؟ براي تايپ كردن عجله نكنيد، از كلمات پيشنهادي كيبورد هوشمندتان بيشتر استفاده كنيد و سعي كنيد با انگشتان يك دست، پيام‌هاي خود را بنويسيد. اما مهم‌تر از آن، نوشتن پيام‌هاي طولاني را فراموش كنيد و درصورت امكان، در اين مواقع پيام‌صوتي بفرستيد يا با شخص مورد نظرتان تماس تلفني بگيريد.

  • دردسرهاي مكالمات طولاني

اگر حين كار كردن در خانه و محل كار، موبايل را براي مدتي طولاني بين گوش و شانه‌تان مي‌گذاريد و صحبت مي‌كنيد باز هم بايد منتظر آسيبي جدي به گردنتان باشيد. خم بودن سر و گردن به يك سمت، فشار زيادي را به عضلات گردن وارد مي‌آورد و باعث انقباض طولاني مدت آنها مي‌شود. در نتيجه اسپاسم عضلاني و گردن درد را تجربه خواهيد كرد. البته طولاني صحبت كردن با موبايل حتي اگر آن را با دست كنار گوش نگه‌داريد هم يك آسيب جدي براي شما در پي دارد؛ اين بار آرنج‌تان مستعد آسيب ديدن است. خم بودن آرنج براي مدت طولاني مي‌تواند باعث بروز سندروم تونل كوبيتال شود. اين سندروم با تحت فشار گذاشتن عصبي در آرنج، باعث درد آرنج همراه با بي‌حسي انگشتان دست مي‌شود. در واقع در اين سندروم، همان عصبي آسيب مي‌بيند كه وقتي آرنج‌تان به جايي برخورد مي‌كند، دردي تيز و سپس بي‌حسي را در دست‌تان به‌وجود مي‌آورد. يك موقعيت ديگر كه مي‌تواند باعث آسيب آرنج شود، استفاده از موبايل در وضعيت درازكش است. وقتي شما طاقباز خوابيده‌ايد و موبايل را در دست گرفته‌ايد، به‌دليل آنكه مجبوريد موبايل را تا مقابل صورت‌تان بالا بياوريد، آرنج شما تحت فشار قرار مي‌گيرد. طولاني شدن اين فشار، باعث بي‌حسي دست، گزگز در ساعد و انگشتان مي‌شود. بنابراين براي در امان ماندن از آسيب‌هاي آرنج، بهتر است هنگام مكالمات طولاني مدت، از هندزفري يا بلوتوث استفاده كنيد و در وضعيت درازكش از موبايل استفاده نكنيد.

  • چشمان تار و خسته

نگاه كردن طولاني مدت به صفحه تلفن همراه يا تبلت، حتي اگر براي خواندن كتاب‌هاي ديجيتال هم باشد، موجب خستگي چشم مي‌شود و درصورت طولاني شدن، به چشم آسيب مي‌رساند. شما براي خواندن متوني كه روي تبلت يا گوشي همراه خود داريد، بايد مدام عضلات چشم‌تان را به‌كار گيريد تا تطابق تصوير در چشم‌تان حفظ شود. اين مشكل البته به‌خاطر ويژگي‌هاي تصوير روي موبايل است و ربطي به عملكرد چشم شما، فرمت تصويري كه تماشا مي‌كنيد و... ندارد. همچنين پلك نزدن در مقابل نوري كه از صفحه به چشم شما مي‌تابد باعث خشكي چشم‌تان مي‌شود. هر دو اين وضعيت‌ها باعث خستگي زودرس چشم‌ها شده و اگر ادامه پيدا كند، سردرد، چشم درد و تاري ديد را براي شما به ارمغان خواهد آورد. يكي ديگر از وضعيت‌هايي كه باعث آسيب موبايل به چشم مي‌شود، نزديك كردن بيش از حد موبايل به چشم است. فاصله موبايل با چشم در مقايسه با فاصله‌اي كه هنگام مطالعه، با كتاب داريد 5تا 20سانتي‌متر كمتر است. همين مي‌تواند باعث زودتر خسته شدن چشم و سردرد شود.

کد خبر 333910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha