جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از ۳۹ سال فعالیت استاد سید‌فرید قاسمی در عرصه‌های روزنامه‌نگاری و پژوهش، طی وی را منبع جامعه مطبوعاتی ایران دانست. متن کامل این پیام به شرح زیر است؛

حسین انتظامی

متن کامل پیام حسین انتظامی به شرح زیر است:

مختصرنويسي در وصف پژوهشگری که هم به حافظه مطبوعات ایران شهره است و هم پیشگام خدمات کتاب بوده، کاری است که به آسانی در چند کلام نگنجد.

چگونه می‌توان فقط از ابعاد تلاش‌های پژوهشگرانه او در مطبوعات گفت، در حالی که او میراث‌دار کتاب‌پژوهی پس از ایرج افشارها بوده است؟

او که با واژه صمیمی سید فرید شناخته می‌شود، برای همه آنانی که در ارکان مختلف مطبوعات ایران، دستی بر آتش دارند، نام آشناست.

در فهرست‌ نام‌ محققان و مؤلفان تاریخ‌ مطبوعات و در میان کتاب‌هایی که در این‌باره نگاشته شده، باید ‌نام سید فرید قاسمی را برای جامعه مطبوعاتی ایران، یک «منبع» دانست. آنچه موجب تفاوت او در مسیر تولید منابع تاریخ مطبوعات و کتاب پژوهی شده است، گوناگونی روش‌های پژوهشی این روزنامه‌نگار محقق است. او محققی «تک‌روشی» نبوده است. اگرچه صاحب‌نامانی پیش‌تر از او تاریخ مطبوعات را نگاشته‌اند اما آثار سیّد فرید قاسمی به روش‌های کاربردی، مطالعات اکتشافی و تفصیلی، پژوهش‌های توصیفی و تحلیلی توانسته است، خلاء منبع را در سه دهه گذشته جبران کند.

از شاخصه‌های مهم قلم فريدعزيز، جمع نقیضینِ است: نگارش ژورنالیستی و نگارش دایره‌المعارفی. او اگرچه با سردبیری نشریات متعدد، توانمندی خود را در عرصه روزنامه‌نگاری اثبات كرده، اما با همت، دقت و سخت‌كوشي خود در عرصه‌های دایره‌المعارف‌نویسی نیز ظهور و حضوري جدی داشته است.

در سوابق مطبوعاتی قاسمی، هم راه‌اندازی و سردبیری مجله «رسانه » می‌درخشد و هم سردبیری هفته‌نامه «کتاب هفته»؛ از این روست که باید او را روزنامه‌نگاری مؤلف در هر دو حوزه مطبوعات و کتاب دانست. فصلنامه رسانه كه اخيراً صدمين شماره خود را جشن گرفت، وامدار تلاش‌هاي امثال اوست كه در دوره كمبود ادبيات مرتبط، مايه گذاشتند.

در کنار همه موفقیت‌های حرفه‌ای او باید به فضايل اخلاقی، رفتار مهربانانه و تواضع اين دوست نازنين اشاره كرد. سرآمدي، في‌نفسه مي تواند محرك نخوت باشد اما او مصداق درخت پربار و فروافتاده است. ادبیات متفاوت او و ابداع واژگاني خاص از ديگر هنرهاي اوست.

خاطره‌گويي بديع و نغز و شيرين‌سخني هم كه البته جاي خود.

این‌ها وجوه متمایز «سید فرید قاسمی» را در دنیای پرتنش و پرکشمکش روزنامه‌نگاری ما ساخته‌اند. امیدوارم عمر نازنينش دراز باد و آیین تجلیل از این مورخ و مؤلف دوست‌داشتنی، فرصتی برای شناساندن تجربه‌های بسیار و خصلت‌های پرشمار او برای اصحاب خَبیر مطبوعات باشد.

مراسم تجلیل از 39 سال فعالیت «سیدفرید قاسمی» در عرصه‌های روزنامه‌نگاری و پژوهش، با حضور اساتید و پیشکسوتان رسانه در روز 26 اردیبهشت‌ماه در یازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برگزار می‌شود.

کد خبر 333731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha