پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴

همشهری آنلاین: بیرون از منظومه شمسی سیاره‌های زیادی وجود دارد. اخترشناسان ناسا کشف بیش از ۱۲۰۰ سیاره که به دور از زمین در مدار ستار‌ه‌ای به غیر از خورشید در گردش هستند را تأیید کرده‌اند.

space

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پس از تجریه و تحلیل‌ یافته‌های تلسکوپ فضایی کپلر کشف ۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی را تأیید کرده است. سیاره‌های فراخورشیدی یا فراسیاره‌ها، سیاره‌‌ها‌یی‌‌ هستند که به دور ستاره‌هایی غیر از خورشید می‌چرخند.

تمامی این سیاره‌ها در حال حاضر کپلر نام ‌گرفته‌اند و شماره‌ای به آن‌ها اختصاص یافته است.

تیموتی مورتون، از نویسندگان اصلی گزارش ناسا از دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی آمریکا در کنفرانسی رسانه‌ای در واشنگتن گفت، تا کنون سابقه نداشته که به یک‌باره این همه سیاره‌های فراخورشیدی کشف شود. الن استوفان، دانشمند ناسا می‌گوید، با این کشف شمار سیاره‌های فراخورشیدی یافت‌شده توسط تلسکوپ کپلر به بیش از دو برابر رسیده است.

او ادامه می‌دهد: «این به ما امید می‌بخشد که بتوانیم در نزدیکی ستاره‌ای شبیه به ستاره خودمان [خورشید] زمینی دیگر کشف کنیم.»

تلسکوپ کپلر که مأموریت کشف سیارات فراخورشیدی شبیه به زمین را دنبال می‌کند تا ژوئیه ۲۰۱۵ در مجموع ۴۳۰۲ سیاره‌ احتمالی فراخورشیدی کشف کرد. ۹۸۴ مورد پیش از این مورد تأیید قرار گرفته بود.

طبق گزارش منتشره در مجله عملی "د استروفیزیکال ژورنال"، بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که در ۱۲۸۴ مورد تشخیص درستی داده شده است. اما در ۷۰۷ مورد دیگر به احتمال قوی اشتباه شده است.

۱۳۲۷ مورد دیگر نیز وجود دارد که احتمالا آن‌ها نیز فراسیاره‌ هستند اما تا کنون مورد تأیید قرار نگرفته‌اند. در مجموع اخترشناسان با ابزارهای مختلف تا به‌‌حال بیش از ۲۱۰۰ سیاره در مدار ستاره‌های دیگر کشف کرده‌اند. اینک تجزیه و تحلیل جدید یافته‌های تلسکوپ کپلر شمار سیاره‌‌های فراخورشیدی کشف‌شده را به حدود ۳۴۰۰ افزایش داده است.

تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۰۹ به منظور جست‌وجوی سیاره‌های دور به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ بارها مشکلات فنی پیدا کرد و به‌تازگی نیز در وضعیت اضطراری قرار گرفت. اما چارلی سوبک، مدیر مأموریت ناسا می‌گوید، کپلر در حال حاضر کار عادی خود را از سر گرفته است