چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سال گذشته حدود ۱۸ هزار هکتار از جنگل‌های ایران بر اثر آتش‌سوزی خسارت دید که این میزان پایین‌تر از میانگین جهانی است.

۱۸ هزار هکتار جنگل سال گذشته در آتش سوخت

ناصر مقدسی روز سه‌شنبه در دومین روز نشست ملی و نخستین كارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پیشگیری و مهار آتش كه در مركز آموزش منابع طبیعی در كلارآباد شهرستان عباس آباد مازندران برگزار شد، افزود: مطابق آمار فائو (سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد)، هر سال یك درصد از جنگل‌های دنیا آتش می‌گیرد كه با توجه به وسعت بیش از 14 میلیون هكتاری جنگل در ایران، وقوع آتش در 18 هزار هكتار، بسیار كم‌تر از یك درصد است.

وی تاكید كرد: با این حال همین میزان آتش‌سوزی در جنگل نیز برای ما نگران‌كننده است زیرا ما كشوری كم جنگل محسوب می‌شویم.

مقدسی اظهار داشت: تجارب عملی ما در مقابله با آتش زیاد است و امسال نیز تمام استان‌ها را مكلف كرده‌ایم مساحت خسارت آتش را در جنگل دست كم 30 درصد كاهش دهند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با اشاره به این كه حفاظت جنگل در مورد جنگل‌های هیركانی اهمیت بیش‌تری دارد، گفت: اولویت نخست اعتبارات ما اختصاص به مقابله با آتش دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور نیز در این همایش گفت: عملكرد ما باید به گونه‌ای باشد كه بتوانیم در جوامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

سرهنگ قاسم سبزعلی افزود: مهم‌ترین هدف برای تحقق این امر، افزایش آگاهی است، البته تا الان كارهای زیادی انجام شده و این طور نیست كه فعالیت‌های مربوط به مدیریت مهار آتش را تازه شروع كرده باشیم.

وی یادآور شد: امروز نگاه دنیا، نگاهی زیست محیطی است و ما در این بخش، از تجربیات دیگر كشورها استفاده می‌كنیم و تجربیات خود را نیز در اختیار دیگر كشورها می‌گذاریم.

در ادامه این نشست، نیكلا نیكلف از مقدونیه، یوهان گلدامر، رییس مركز پایش جهانی حریق از آلمان، اویان سانا بایومسورن از مغولستان، روقیه جهدی از ایران، مقاله‌های خود را با موضوع مبانی روش‌های مدیریت آتش در جنگل عرضه كردند.

نشست بین‌المللی مدیریت پیشگیری و مهار آتش از روز دوشنبه در كلارآباد آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه دارد.

کد خبر 333563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha