یک روز پس از آنکه معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از الزام این سازمان به کاهش دام در مراتع استان تهران خبر داد وگفت:«یکی از موضوعاتی که شورای‌عالی امنیت ملی برای سازمان جنگل‌ها تعیین تکلیف کرده حفظ منابع تأمین‌کننده آب سدهای شرب تهران است و براین اساس، طی ۲سال باید تعداد دام در حوضه‌های آبریز تهران به حد مجاز کاهش یابد» دبیر شورایاری محله دارآباد تهران از چرای دام در محدوده کوهستانی دارآباد خبر داد.

مرتع-چرای دام

غلامرضا قيدي، با اعلام اين خبر به همشهري گفت: با آنكه محدوده كوهستاني دارآباد درشمار مناطقي است كه چراي دام در آن ممنوع اعلام شده اما فردي اين منطقه كوهستاني را اجاره كرده و بيش از 20روز است كه حدود 3هزار راس دام دراين منطقه كوهستاني مشغول چرا هستند.

دبيرشوراياري محله دارآباد، منطقه‌اي را كه هم‌اكنون حدود 3هزار راس دام در آن مشغول چراست «زيراتاق ايوان»، «دره حلوي زاري»، «سوبرق زده»، اطراف «كمرموشها» ودامنه«تيرپلنگي» اعلام كرد و گفت: اين تعداد دام، پوشش گياهي منطقه را به‌شدت تهديد مي‌كند واگر مسئولان چاره‌اي نينديشند پوشش گياهي منطقه به كلي نابود مي‌شود. اين درحالي است كه ميليون‌ها تومان هزينه صرف كاشت نهال و ايجاد پوشش گياهي در اين منطقه شده است.

آنطور كه قيدي مي‌گويد: طي 20روز گذشته موضوع چراي دام را به يگان حفاظت منابع طبيعي شميرانات اطلاع داده اما اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته و از همين رو، ناگزير موضوع را به اطلاع فرماندار شميرانات رسانده و اين مقام مسئول قول پيگيري داده است. باوجود اين، قيدي مي‌گويد كه انتظار آن است كه مسئولان منابع طبيعي به محض دريافت خبر از تخريب پوشش گياهي منطقه جلوگيري مي‌كردند.

اين گزارش مي‌افزايد: پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امورمراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در خبري كه روز گذشته در همين صفحه منتشر شد از چراي دام غيرمجاز به‌عنوان يكي از تهديدات اصلي منابع طبيعي كشور نام برده‌بود.

کد خبر 333227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha