مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمار بیماری‌های اعصاب و روان و افسردگی در کشور، خطاب به افرادی که به دلایل سیاسی، ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: و هیچ ملتی با خودش چنین کاری نکرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست پیشگیری از رفتارهای پرخطر اجتماعی که با محوریت خودکشی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از انگیزه‌های ما برای برگزاری این جلسات این است که رسانه‌ها به موضوع سلامت روان توجه کنند، گفت: در این زمینه مشکلات قابل توجهی داریم و متاسفانه این مباحث هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان انکار می‌شود.

وی افزود: طبق آمارها ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان در کشور جدی است و این موضوع در برخی استان‌ها جدی‌تر است، اما از نظر فرهنگی مردم این تصور را در ذهن‌شان دارند که بیماران روان را زنجیر می‌کنند و به این صورت نگهداری می‌کنند. به همین دلیل ابتلا به اختلالات روانی را انکار می‌کنند، این در حالی است که اضطراب، افسردگی و... نیز جزو اختلالات روانپزشکی محسوب می‌شوند. بنابراین هرچقدر که درباره این مسائل بدون پرده‌پوشی با مردم صحبت شود، بیشتر کمک می‌کند.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: در کشور از لزوم وجود نشاط اجتماعی صحبت می‌شود و برخی می‌گویند راه ایجاد این نشاط اجتماعی انجام اقداماتی مانند برگزار کردن کنسرت است و این موضوع را در رده‌بندی‌های سیاسی می‌برند و به گروه‌های موافق کنسرت و مخالف آن دسته‌بندی می‌شوند.

  • آمار افسردگی در کشور بالاست

هاشمی با بیان اینکه میزان افسردگی در کشور ما بالا است، گفت: 12 درصد از جامعه ما دچار افسردگی هستند و این موضوع نیاز به درمان دارد. حال نشاط را هرچه می‌خواهید تعریف کنید، اما باید درباره اختلالات اعصاب و روان و سلامت روان جامعه صحبت شود و امیدواریم این بحث‌ها ادامه یابد. متاسفانه کشور ما آنقدر سیاست‌زده است که از مسائل واقعی آن غافلیم و درگیر حاشیه‌ها هستیم.

وی از اصحاب رسانه را مورد خطاب قرار داد و گفت: در مدیریت خبر رسانه‌ها باید کمک کنند تا یک اپیدمی تقلیدی در کشور رخ ندهد. بنابراین رسانه‌ها باید براساس وظیفه حرفه‌ای خود مراقبت کنند. البته این کار دشوار است؛ چراکه خبر مانند یک شمشیر دو لبه است، یعنی از طرفی می‌خواهید به مردم امید دهید و از طرفی هم می‌خواهید واقعیت را کتمان نکنید. بنابراین انجام این کار به تجربه و هنرمندی نیاز دارد.

وزیر بهداشت بخشی از علل خودکشی را افسردگی، مصرف مواد، خشونت‌های خانگی و... عنوان کرد و گفت: البته زمینه‌های اجتماعی خودکشی صرفا مساله رانت در جامعه و گرفتاری‌های اینچنینی نیست، چراکه در کشورهایی مانند اسکاندیناوی و ژاپن که سیستم پاکی دارن،د میزان خودکشی بالا است. به نظر می‌رسد این علل باید کالبدشکافی روانی شوند و خواهشم این است که انجمن‌های مربوطه این کار را انجام دهند.

هاشمی با اشاره به لزوم تعامل بین بخشی در زمینه پیشگیری از خودکشی گفت: اگر برای کمک به سازمان‌هایی مانند بهزیستی کاری از ما بر می‌آید، آن را انجام می‌دهیم. طبق گفته‌های رییس سازمان بهزیستی، 50 درصد از تماس‌هایی که با سامانه آنها گرفته شده بی‌پاسخ مانده است. حال باید ببینیم چه امکاناتی نیاز دارند و دولت برای ایجاد این امکانات به این سازمان کمک کند.

وی با بیان اینکه من راه‌حل پیشگیری از پدیده خودکشی را توانمندسازی خود در همه زمینه‌ها می‌دانم، افزود: حتما موضوع آسیب‌های اجتماعی به ما مربوط است؛ چراکه دستگاهی هستیم که از آسیب‌های اجتماعی رنج برده و آسیب می‌بینیم، البته خودمان هم زمانی که خدمات درمانی و سایر خدمات را برای مردم فراهم نمی‌کنیم می‌توانیم این آسیب‌ها را تولید کنیم و این موضوع مردم را در ورطه فقر می‌اندازد. بنابراین جدا از برنامه‌های حاکمیتی، مساله مهم توانمندکردن مردم است.

  • لزوم گسترش و حمایت از انجمن‌های مردم نهاد

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما بیش از دو دهه است که در حوزه اعتیاد ستاد مبارزه با موادمخدر را ایجاد کرده‌ایم، گفت: این ستاد قانون کارآمد هم دارد، اما می‌گوید که فقط می‌تواند 15 درصد قاچاق را کشف کند. همچنین اعلام می‌کند که 5 تا 10 درصد معتادانی را که برای درمان می‌برند، می‌توانند پاک نگه دارند. بنابراین راه‌حل این موضوعات پیشگیری است و پیشگیری هم جز با توانمند کرد افراد ایجاد نمی‌شود. این کار هم اقدامی نیست که دولت بتواند انجام دهد، بلکه باید انجمن‌ها را گسترش داد و از آنها حمایت کرد. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که در حوزه‌ای که می‌توانند در جهت توانمندسازی مردم کار کنند و از انجمن‌ها و بهزیستی حمایت کنید.

هاشمی اقدام مهم دیگر را گسترش شبکه بهداشتی در کشور دانست و ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر 3000 نفر یک مراقب سلامت گذاشته‌ایم که از کم و کیف سلامت خانواده باخبر است. بنابراین اگر بپذیریم که 90 درصد خودکشی‌ها ناشی از اختلالات روان است، مراقب سلامت می‌تواند این اختلالات را کشف کرده و آن را به مراقب سلامت روان در مرکز جامع سلامت ارجاع دهد. بنابراین باید با همت قابل قبول شبکه را مستقر کنیم.

وی از تحت پوشش قرار دادن 24 میلیون نفر در شبکه بهداشتی خبر داد و گفت: در صورتی که از طرح تحول نظام سلامت حمایت کنیم، می‌توانیم شبکه را در کشور مستقر کرده و در موضوعاتی مانند پیشگیری از خودکشی کارنامه قابل قبولی داشته باشیم.

  • پمپاژ کردن ناامیدی در جامعه با انگیزه‌های سیاسی، بی‌انصافی است

وزیر بهداشت خطاب به افرادی که به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود، ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: پمپاژ کردن ناامیدی در جامعه آن هم با انگیزه‌های سیاسی بی‌انصافی است و هیچ ملتی با خودش چنین کاری نکرده است. برخی معلم، پرستار و کارگر و... را تحریک می‌کنند و باید بپرسیم که این کارها برای چیست؟ چراکه نه انسانی است و نه با منافع ملی جور در می‌آید و جامعه را دچار مشکل می‌کند. چراکه ناامیدی سنگ بنای برخی از مشکلات و خشونت‌ها است. البته از آنجایی که ما در دولت هستیم هرچه که بگوییم به عنوان دفاع از دولت تلقی می‌شود، اما از همه اساتید و انجمن‌ها تقاضا داریم که این موضوع را رعایت کنند. برخی افرادی که اقداماتی را برای ناامید کردن مردم به نیت قربت و قدرت طراحی می‌کنند، بدانند که مردم گناه دارند و نه به آنها امید کاذب دهید و نه برای آنچه به دست آورده‌اند، ناامیدشان کنید.

کد خبر 333162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha