شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری‌انلاین: نچیروان بارزانی،نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و برادرزاده مسعود بارزانی گفت مسئله‌ استقلال کردستان حق مشروع مردم کرد است اما حصول این هدف از طریق گفت‌وگو با بغداد و به‌دوراز خشونت ضروری است.

نچيروان بارزاني، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق این سخنان را در دیدار با هیاتی از کمیسیون روابط خارجی هلند مطرح كرده‌است.

مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق پيش از اين بارها از استقلال اين منطقه و جدايي آن صحبت‌كرده‌است.او بحث همه‌پرسي را نيز مطرح كرده‌بود.

عراق کشوری متشکل از گروه‌های کوچک و بزرگ شیعه، سنی و کرد و درگیر نزاع‌های قومی و مذهبی است. 

پارلمان عراق به دنبال حوادث اخیر عملا كارايي  خود را ازدست داده‌است. اصلاحاتی که حیدر العبادی وعده داد، روی کاغذ ماندند هنوز عملي نشده‌اند.

دسته‌بندی‌های سیاسی در حال حاضر بهترین شرایط را برای جولان گروه داعش به‌وجود آورده‌است. نیرویی که باوجود حمایت‌ها از دولت مرکزی عراق، هم‌چنان بخش‌های قابل توجهی از سرزمین عراق را در دست دارد. بازپس گرفتن موصل از دست این گروه به دنبال تحت حوادث اخیر در مجلس عراق، به تاخیر افتاده است.

عراق پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ بي‌ثبات شد و  مردمش هر روز با درگيري و كشتار دست و پنجه نرم كرده‌اند.اختلاف در میان گرو‌ه‌های مختلف در عراق حاصلی ویران‌کننده‌تر برای این کشور به‌دنبال داشت.

برخي مي‌گويند موضوع استقلال كردستان براي كردهاي عراق مهم‌تر از جنگ با داعش است اما خود كردها و مسئولان حكومتي اين منطقه اين نظرها را به شدت رد كرده و  دليل‌شان را جنگ ادامه‌دار كردها با داعش عنوان مي‌كنند.

به گزارش آنتي‌وار، كردستان عراق مدام در حال لابي كردن با آمريكا براي به‌دست آوردن حمايت مالي بيشتر در راه مبارزه با داعش است.

اما درعين حال، درخواست جدايي از دولت مركزي به‌خصوص با بروز اتفاق‌هاي اخير در پارلمان عراق موضوعي‌است كه مسئولان اين منطقه از طرح آن ابايي ندارند.

کد خبر 332999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha