یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

یک روز بعد از هجوم معترضان هوادار مقتدی‌صدر به پارلمان عراق که باعث اعلام وضعیت فوق‌العاده در بغداد شد، دیروز آرامش به پایتخت بازگشت و مذاکرات میان رهبران سیاسی این کشور از سر گرفته‌شد.

عراق

حيدرالعبادي‌، نخست‌وزير عراق ديروز در محل ساختمان پارلمان حاضر شد و ضمن بازديد از خرابي‌هايي كه معترضان در اين ساختمان ايجاد كردند، دستور پيگيري اين موضوع و مجازات كساني را داد كه قانون‌شكني كرده‌اند. او گفت، اصلاحات در دولت براي مقابله با فساد و ناكارآمدي ادامه مي‌يابد اما اين روند با اعتراض و آشوب ممكن نمي‌شود.

او از معترضان خواست كه منطقه سبز بغداد را ترك كنند. صدها معترض هوادار مقتدي‌صدر روحاني شيعه عراقي، بعد از روزها تحصن در منطقه سبز بغداد در اعتراض به عدم‌تشكيل جلسه پارلمان و نهايي‌نشدن تغييرات در دولت، با عبور از موانع امنيتي ايجاد‌شده وارد ساختمان پارلمان شدند. آنها ساعت‌ها در ساختمان پارلمان عكس يادگاري گرفتند و به شعار دادن پرداختند و البته ماشين‌هاي برخي نمايندگان و اتاق‌هاي آنها را تخريب كردند.

همزمان با اين رويداد نيروهاي امنيتي در بغداد از بيم گسترش آشوب، به حال آماده‌باش درآمدند. اما تا آخرين ساعات شب معترضان ساختمان پارلمان را ترك كردند و اوضاع تقريبا عادي شد. ديروز مذاكرات رهبران سياسي عراق در منزل رئيس‌جمهور اين كشور آغاز شد. در اين مذاكرات علاوه بر سران 3قوه، اياد علاوي رهبر ائتلاف الوطنيه، هادي العامري فرمانده سپاه بدر، سيدعمار حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و برخي سران فراكسيون‌هاي مجلس حضور داشتند.

معترضان همچنان به تحصن خود در منطقه سبز ادامه مي‌دهند. رويداد روز شنبه منطقه سبز بغداد با واكنش‌هاي داخلي و خارجي زيادي روبه‌رو شد. علاوه بر نخست‌وزير، نوري مالكي نخست‌وزير پيشين عراق هم هجوم به پارلمان را محكوم كرد. رهبران ائتلاف ملي عراق (بزرگ‌ترين فراكسيون شيعه در عراق) در نشست فوق‌العاده‌اي از تظاهرات‌كنندگان خواستند نسبت به خرابكاراني كه دنبال سوءاستفاده از وضعيت كنوني هستند، هوشيار و محتاط باشند. سازمان ملل و اتحاديه اروپا هم درباره اوضاع سياسي بغداد ابراز نگراني كردند.

کد خبر 332474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha