چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشنامه تخصصی فرهنگ سوگ شیعی با موضوع آیین عزاداری شیعیان توسط انتشارات خیمه منتشر شد.

دانشنامه تخصصی فرهنگ سوگ شیعی

به گزارش ايرنا، اين دانشنامه تلاشي ميان‌ رشته‌اي و گروهي در راستاي شناخت و معرفي روشمند و علميِ آيين‌ها و رسوم عزاداري و مقولات مرتبط با آنهاست.

تدوين و نگارش اين كتاب از پاييز سال 1389 آغاز شده و تا زمستان 1394 ادامه داشته است و ويراست يكم اين دانشنامه در 237 مقاله و طي 28 مقاله ارجاعي توسط 43 نويسنده نگاشته شده ‌است.

مديريت اين طرح و سرويراستاري آن را محسن‌حسام مظاهري برعهده دارد و تمركز اصلي اين دانشنامه، بر شناخت مقوله‌ عزاداري مذهبي شيعيان در كشورهاي مختلف با تاكيد ويژه بر ايران و موضوع هايي است كه مستقيم يا با واسطه به اين مقوله مرتبط مي‌شوند.

مداخل اين دانشنامه، 10 گروه موضوعي اعم از مفاهيم و اصطلاحات، آثار مكتوب، اشخاص، آيين‌ها، آداب و رسوم، واحدهاي جغرافيايي، اماكن، اشياء، زمان‌ها، سازمان‌ها و دوره‌هاي تاريخي و دولت‌ها را شامل مي‌شود.

مفاهيم و اصطلاحاتي مانند «اسطوره»، «اشك» و «شفاعت» در بخش اول اين دانشنامه بررسي شده و در بخش دوم، آثار مكتوب اعم از مقاتل مانند «لهوف» و «روضة الشهدا» و همچنين متون مذهبي مانند «زيارت عاشورا» بررسي شده است.

در بخش سوم پژوهش‌هايي درباره‌ عزاداري مانند «تعزيه آيين و نمايش در ايران» مطرح شده و كتاب‌هاي مرتبط مانند «التنزيه» و «كبريت احمر» مورد بررسي قرار گرفته است.

انتشارات خيمه از دانشنامه فرهنگ سوگ شيعي به عنوان يك پروژه پژوهشي مستمر ياد كرد كه طبق برنامه قرار است در بازه‌هاي پنج‌ساله و در قالب ويراست‌هاي پياپي، روزآمد و تكميل شود.

در اين راستا براي پويايي موضوع‌هاي اين دانشنامه، در هر ويراست علاوه بر افزودن مقالات جديد، مقالات ويراست‌هاي قبلي نيز درصورت نياز بازنگري و ويرايش ‌خواهد شد.

کد خبر 332036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha