همشهری آنلاین: رییس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه ۳۸ هزار تن پسماند در شهرها و ۱۱ هزار تن در روستاها، یعنی در مجموع ۴۹ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود، اما بازیافت زباله و استفاده از زباله‌سوزها منوط به تفکیک پسماند از مبدا است.

تفکیک زباله

به گزارش ايرنا، مهسا رضايي روز چهارشنبه گفت: 70 درصد زباله‌هاي ما تر است كه ارزش چنداني ندارد بنابر اين اگر بخواهيم از زباله‌سوز و يا به اصطلاح همه‌چيز سوز استفاده كنيم، حجم عظيمي انرژي بايد صرف شود تا اين ميزان رطوبت پسماندها كاهش يابد كه مقرون به صرفه نيست.

وي اظهار كرد: در استان‌هاي شمالي مي‌توانيم كمپوست داشته باشيم، مشروط بر اين كه هم ضوابط استاندارد داشته باشند هم تفكيك از مبدا انجام شود، اگر بتوانيم در كنار آن از صنايع بازيافتي حمايت كنيم، قطعا كار با شتاب بيش‌تري پيش خواهد رفت.

رضايي گفت: واقعيت اين است كه در استان‌هاي شمالي كشور، زمين از ارزش بالايي برخوردار است از اين رو يافتن زمين براي نصب سيستم بازيافت به دشواري انجام مي‌شود اما از سوي ديگر متاسفانه در بهترين مناطق مانند مناطق حفاظت شده و در بهترين جاها مانند كنار سواحل كه شيرابه به طور مستقيم وارد آب مي‌شود، انبوه پسماند را مي‌بينيم.

به گفته رييس گروه پسماند سازمان حفاظت محيط زيست، تمامي اين موارد به آموزش، بومي‌سازي فناوري و مديريت كامل بر برنامه‌ريزي‌ها نياز دارد چون كاملا به هم مرتبط هستند.

رضايي اظهار كرد: بايد بر مبناي قانون رفتار كنيم، مديريت پسماندهاي عادي برعهده شهرداري‌ها و خارج از شهر بر عهده دهياري‌ها و بخشداري‌ها است، اما در آيين‌نامه، بندهاي مختلفي آمده كه كه وزارت كشور را ملزم به تهيه شيوه‌نامه‌هايي در اين خصوص مي‌كند و سازمان حفاظت محيط زيست هم طبق ماده 23 قانون پسماند نه تنها ناظر بر اجراي قانون است كه در مديريت هم نقش دارد.

وي ادامه داد: به عبارت ديگر، در تمام كميته‌هايي كه تشكيل مي‌شود، براي تدوين شيوه‌نامه‌ها در خصوص مديريت پسماندهاي عادي به طور تنگاتنگ در كنار وزارت كشور قرار داريم، از جمله اين همكاري‌ها مي‌توانيم به تفاهم‌نامه همكاري ميان سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت كشور، تهيه سند آسيب‌شناسي كلان‌شهرها و مديريت پسماندهاي ساحلي اشاره كرد.

وي افزود: ابعاد سياست‌گذاري كار در سازمان محيط زيست ديده مي‌شود و سمن‌ها مي‌توانند نقش بسزايي در فرهنگ‌سازي داشته باشند.

رييس گروه پسماند سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در زمينه مديريت پسماندها كارهاي مثبت زيادي انجام شده است، مشكلات زيادي وجود دارد اما نبايد هميشه نيمه خالي ليوان را ديد، يكي از مشكلات مهمي كه در استان‌هاي شمالي داريم، اين است كه اصلا اعتبار وجود ندارد.

به گفته رضايي، فرهنگ‌سازي در زمينه كاهش پسماندها و حل اين معضل اهميت دارد و در اين راستا بايد از سمن‌ها حمايت شود زيرا مي‌توانند در آموزش و فرهنگ‌سازي فعال و تاثيرگذار باشند.

رضايي همچنين تامين مكان مناسب براي دفن، تجميع و يا تبديل زباله به كمپوست را يك نياز دانست و ادامه داد: علاوه بر تامين مكان، فناوري هم بسيار مهم است. صرف اين كه بخواهيم پسماند يك منطقه را با هر فناوري امحاء كنيم درست نيست، حتي اگر قرار است از زباله‌سوز استفاده شود، بهتر است از بهترين نوع آن باشد، زيرا بايد از يك فناوري استفاده كنيم كه چند سال ديگر نخواهيم مشكلات آن را هم حل كنيم.

رضايي گفت: كشوري مانند ژاپن چون زمين كم دارد در سيستم زباله‌سوز بسيار پيشرفته است ولي استفاده از زباله‌سوز منوط به تفكيك زباله از مبدا است كه نياز به فرهنگ‌سازي و حمايت دارد.

کد خبر 332005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha