تد کروز و جان کاسیچ، رقبای دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه آمریکا برای رسیدن به عنوان نامزد نهایی، اعلام کردند برای جلوگیری از پیروزی او در انتخابات داخلی این حزب به توافق رسیده‌اند و از این به بعد در ایالت‌های باقیمانده با هم ائتلاف خواهند‌کرد.

انتخابات آمریکا

براساس توافق ميان كروز و كاسيچ، قرار است هر يك از آنها در ايالتي كه رأي كمتري دارد، در مقابل ترامپ از ديگري حمايت كند تا شايد بتوانند حزب جمهوريخواه و آمريكا را از «خطري بزرگ» نجات دهند. ترامپ، سرمايه‌دار معروف نيويوركي، از ابتداي مبارزه‌هاي انتخاباتي‌اش در سال گذشته موضع‌گيري‌هاي تندي عليه مقام‌هاي دولت كنوني آمريكا، ديگر نامزدهاي حزب جمهوريخواه و بسياري از اقليت‌هاي اين كشور ازجمله مكزيكي‌ها و مسلمانان داشته است.

در انتخابات درون حزبي در هفته‌هاي پيش رو، تد كروز، سناتور از ايالت تگزاس، در 2ايالت اورگون و نيومكزيكو به نفع جان كاسيچ، فرماندار اوهايو، تبليغات خواهد كرد و كاسيچ هم در ايالت اينديانا تمامي طرفداران خود را براي رأي‌دادن به كروز بسيج مي‌كند. ترامپ كه طي ماه‌هاي اخير شگفتي ساز بوده و با فاصله زياد از رقباي خود جلو افتاده، ديروز اقدام كروز و كاسيچ را «تباني» خواند و گفت: «آنها روي كاغذ مرده‌اند.»

در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا ابتدا انتخابات درون حزبي برگزار مي‌شود تا هر حزب به يك نامزد نهايي برسد؛ سپس نامزدهاي نهايي 2حزب جمهوريخواه و دمكرات در انتخابات سراسري آمريكا روبه‌روي هم قرار مي‌گيرند. نامزد نهايي جمهوريخواهان بايد در مجموع 1237كرسي در هيأت نمايندگي حزب به‌دست آورد تا پيروز ميدان لقب بگيرد. ترامپ هم‌اكنون با به‌دست آوردن 845كرسي از تد كروز با 559و جان كاسيچ با 148كرسي پيش افتاده است. كروز و كاسيچ در قالب توافق جديد، تلاش مي‌كنند مانع رسيدن كرسي‌هاي باقيمانده به ترامپ شوند تا در نهايت كار به كنوانسيون حزب براي انتخاب نامزد نهايي برسد.

ديروز جف رو، مدير تبليغاتي كروز، با اعلام خبر اتحاد ميان كروز و كاسيچ گفت: ‌«اينكه در انتخابات رياست‌جمهوري امسال دونالد ترامپ را در صدر فهرست ببينيم، يك فاجعه بزرگ براي جمهور‌يخواهان است. ترامپ نه‌تنها به راحتي از هيلاري كلينتون يا برني سندرز شكست مي‌خورد بلكه باعث مي‌شود حزب جمهوريخواه يك نسل به عقب برگردد.»

ترامپ ابتدا در واكنش به اين توافق به يك پست توييتري بسنده كرد و «تباني» 2رقيبش را «نااميدكننده» خواند اما سپس با صدور بيانيه‌اي گفت: «غم انگيز است كه 2سياستمدار بالغ، تباني كنند. تباني در ديگر بخش‌هاي جامعه غيرقانوني است اما اين دو مجبورند براي اينكه زنده بمانند تباني كنند.»

  • تغيير چهره ترامپ

با نزديك‌تر شدن دونالد ترامپ به خط پايان انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان و بالا رفتن شانس انتخاب او به‌عنوان نامزد نهايي اين حزب، فشارها از سوي رهبران حزب جمهوريخواه نيز افزايش پيدا كرده است. آنها معتقدند ترامپ رفتاري درخور يك رئيس‌جمهور ندارد.

در پاسخ به اين فشارها، پال منافورت مدير جديد تبليغاتي دونالد ترامپ هفته گذشته در اجلاس كميته ملي حزب جمهوريخواه در فلوريدا كه پشت درهاي بسته برگزار شد، به رهبران حزب اطمينان داده بود كه ترامپ با نزديك شدن به پيروزي در انتخابات مقدماتي رفتار و لحن گفته هايش را تغيير دهد و چهره‌اي منطقي از خود به نمايش بگذارد.

منافورت در فايلي صوتي كه به‌دست برخي روزنامه‌هاي آمريكايي ازجمله نيويرك تايمز و واشنگتن پست رسيده، رفتارهاي توهين آميز ترامپ را نوعي «بازيگري» براي جذب آراي مردم توصيف كرده بود. با اين حال، ترامپ روز شنبه اعلام كرد قصد ندارد از موضع خود كوتاه بيايد و سياست‌هاي قبلي‌اش را همچنان دنبال خواهد كرد.

  • واكنش رسانه‌هاي آمريكا

نيويورك تايمز: اين روزنامه با اشاره به اتحاد ميان كروز و كاسيچ از آنها انتقاد كرده كه چرا استراتژي حضور‌شان در انتخابات را به‌صورت شفاف بيان نكرده‌اند. به نوشته نيويورك تايمز «در چنين شرايط حساسي هنوز طرفداران اين دو دقيقا نمي‌دانند كه چه بايد بكنند».

وب سايت پوليتيكو: اين وب سايت نوشته كه توافق كروز-كاسيچ بار ديگر نشان داد كه هر دوي اينها از پيروزي بر ترامپ نااميد شده‌اند، «اما ديگر براي چنين توافقي دير است».

مجله تايم: اين مجله به برتري محسوس كروز در برخي ايالت‌ها اشاره كرده و نوشته: اگر همه‌‌چيز طبق برنامه كروز و كاسيچ پيش برود، ترامپ نمي‌تواند پيروز ميدان باشد و كار به كنوانسيون حزب براي انتخاب نامزد نهايي مي‌كشد.

کد خبر 331805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha