در روزهایی که بازار بزرگداشت چهارصدمین سالمرگ ویلیام شکسپیر در گوشه و کنار دنیا داغ است، اسپانیایی‌ها روز شنبه در مادرید گردهم آمدند تا علاوه بر اعطای مدال به برنده مهم‌ترین جایزه ادبی خود، یاد و خاطره میگل د سروانتس را گرامی بدارند.

فرناندو دل پاسو  ششمین نویسنده مکزیکی است که برنده جایزه سروانتس می‌شود.

به گزارش همشهري، خالق رمان «دن كيشوت» كه برخي آن را همچنان يكي از بهترين آثار ادبي جهان مي‌دانند، 400سال پيش درست همان روزي در مادريد از دنيا رفت كه در گوشه ديگر اروپا، مردم لندن به سوگ خالق «هملت» و «مكبث» نشسته بودند. حالا هم چهارصدمين سالمرگ سروانتس و شكسپير بهانه‌اي شده است براي اينكه دوستداران اين دوچهره شاخص ادبيات جهان گرد هم بيايند و ياد آنها را پس از 4 قرن زنده نگه دارند.

شاه فيليپ ششم پادشاه اسپانيا شنبه به محل تولد خالق دن‌كيشوت رفت تا همزمان با 23آوريل روز جهاني كتاب جايزه ادبي سروانتس را به‌عنوان عالي‌ترين نشان ادبيات در كشورهاي اسپانيولي‌زبان به فرناندو دل پاسو اهدا كند. نويسنده سرشناس مكزيكي با وجود بيماري‌هاي فراوان و ضعف جسمي خود را به مادريد رساند و جايزه 125هزار يورويي خود را روي صندلي چرخدار به پاس 6دهه فعاليت پرثمر ادبي از پادشاه اسپانيا دريافت كرد.

نام دل پاسو 81ساله نوامبر گذشته به‌عنوان برنده جايزه ادبي سروانتس 2015 معرفي شده بود اما مدال خود را چند‌ماه بعد همزمان با چهارصدمين سالمرگ نويسنده شهير دريافت كرد. گرچه همگان بر اين باورند كه سروانتس 22آوريل 1616 از دنيا رفته اما مردم و دولت اسپانيا روز خاكسپاري او يعني 23آوريل را به‌عنوان سالروز مرگ او گرامي مي‌دارند؛ روزي كه از قضا همزمان شده است با سالمرگ شكسپير و روز جهاني كتاب در يونسكو.

دل پاسو كه ششمين نويسنده مكزيكي برنده جايزه سروانتس است، از فرصت حضور پادشاه اسپانيا استفاده و به‌شدت از اوضاع امروز كشورش انتقاد كرد. از سوي ديگر، وزير فرهنگ اسپانيا زبان به ستايش قدرت نويسنده مكزيكي در خلق جهان‌هاي شگفت‌انگيز داستاني گشود و شاه فيليپ هم مكزيك را «كشوري دوست و بزرگ» دانست كه همواره در طول تاريخ بهترين ميزبان نويسندگان اسپانيايي در دوران سختي و سركوب بوده است.

بسياري از روشنفكران، چهره‌هاي دانشگاهي و هنرمندان اسپانيايي در ماه‌هاي اخير به‌شدت از دولت اسپانيا به‌دليل بي‌اعتنايي به مناسبت چهارصدمين سالمرگ خالق دن‌كيشوت انتقاد كرده‌اند. اين انتقادها در واقع مقايسه‌اي است ميان آنچه دوستداران شكسپير با حمايت دولت بريتانيا براي سالگرد مرگ او در گوشه و كنار جهان انجام داده‌اند. گرچه گروهي از طرفداران سروانتس به‌صورت خودجوش دست به‌كار شده و كارهايي به‌ويژه در فضاي مجازي به ياد او خلق كرده‌اند.

کد خبر 331656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha