همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه یک هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور به دلیل انباشت زباله تخریب می‌شود.

سالانه یک هزار هکتار اراضی زراعی کشور تخریب می‌شود

به گزارش ايرنا، محمدجواد سروش روز شنبه در همايش نكوداشت روز زمين پاك در يك مجتمع داروسازي در كاشان اظهاركرد: امروزه بشر با پديده ناميموني به نام تخريب محيط زيست مواجه است، زمين بيمار و رنجور است و تمام منابع ما، آب و خاك و زمين و جنگل در حال نابودي است.

وي با تاكيد بر عزم همگاني براي نجات زمين و منابع طبيعي از آسيب و تهديدها افزود: اگر به فكر زمين نباشيم حتما آسيب و مصيبت‌هاي زيادي در انتظار فرزندانمان خواهد بود و اين تلنگري براي بشر است زيرا بشر به دست خودش مرگ خود را رقم مي‌زند.

سروش تاكيد كرد: سالانه بيش از 7.3 ميليون هكتار جنگل در دنيا در حال نابودي است در حالي كه هرهكتار جنگل اكسيژن ده نفر را تامين مي‌كند و كشور ما نيز به دليل بي‌برنامگي از سال 42 تاكنون 30 درصد از جنگل‌هايش از بين رفته است.

وي با اشاره به تهديد زمين توسط گازهاي گلخانه‌اي و منوكسيدكربن تصريح كرد: منبع طبيعي ديگري كه به شدت در معرض بحران است آب بويژه آب آشاميدني است و منابع زيرزميني آب تجديدناپذير ما مصرف شده و تا سال 2050 قسمت اعظمي از كشور ايران به لحاظ بي‌آبي غيرقابل سكونت خواهد شد.

سروش افزود: پسماند يا زايده طبيعي توسعه اجتماعي و مصرف‌گرايي نيز معضل ديگري است كه نخستين قدم در مديريت آن كاهش پسماند است، پسماند مي‌تواند منبع ثروت و بازيافتش منبعي براي توسعه پايدار باشد.

وي با اشاره به توليد 48 هزار تن پسماند عادي به صورت روزانه در كشور گفت: در دنيا بيش از 70 درصد پسماند بازيافت مي‌شود در حالي كه اين رقم در ايران 20 درصد است.

مدير كل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: محل جمع‌آوري زباله و پسماند نيز مهم است، هرتن زباله 500 ليتر شيرابه دارد و هر ليتر شيرابه چهار هزار ليتر آب را آلوده مي‌كند و ميزان زباله موجود در ايران 16 ميليون مترمكعب آب را مي‌تواند آلوده كند.

سروش گفت: تنها هفت درصد زباله‌هاي كشور در مبدا تفكيك شده و 93 درصد همراه با فلزات سنگين و مواد پرخطر بوده و 16 ميليون تن زباله غيرقابل مصرف سالانه در كشور توليد مي‌شود.

سروش مصرف سالانه 400 هزار تن كاغذ در كشور را نيز بحراني ديگر برشمرد و گفت: براي توليد يك تن كاغذ 17 اصله درخت برابر با سه تن درخت از بين مي‌رود و اگر 25 درصد در مصرف كاغذ صرفه‌جويي كنيم يا بازيافت 25 درصد كاغذ برابر با حفظ و نگه‌داري يك ميليون و 700 هزار اصله درخت است.

وي گفت: صرفه‌جويي يك كيسه پلاستيك در هفته مي‌تواند به صرفه‌جويي 10 هزار تن پلاستيك در سال منتهي شود.

پاكسازي محيط زيست توسط حاضران در همايش از برنامه‌هاي جانبي همايش نكوداشت روز زمين پاك در اين مجتمع داروسازي بود.

کد خبر 331560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha