همشهری‌آنلاین: کنفرانس بین‌المللی تعیین استراتژی توسعه پایدار دریای خزر پنجشنبه با حضور نمایندگان کشورهای ساحلی این دریا از جمله ایران در باکو آغاز شد.

در این کنفرانس دو روزه که با همکاری جمهوری آذربایجان و آلمان برگزار شده، علاوه بر کشورهای ساحلی دریای خزر، نمایدگان کشورهای اوکراین، گرجستان، ترکیه و برخی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و بانک توسعه آسیا شرکت دارند.

حفاظت از گونه‌های دریای خزر، تعیین استراتژی لازم برای حفاظت از محیط زیست این دریا، بکارگیری تجارب کشورهای دیگر در این زمینه، حفاظت از آب و هوا، بررسی عوامل و فعالیت‌های اقتصادی تاثیرگذار بر محیط زیست دریای خزر و تامین مالی برای انجام فعالیت‌های مرتبط با حفاظت محیط زیست این دریا از جمله موضوعات مورد مذاکره این کنفرانس است.

در مراسم آغاز این کنفرانس، پیام الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان مبنی بر حفاظت از محیط زیست دریای خزر عاملی مهم برای توسعه پایدار منطقه است، خوانده شد.

در این پیام با اشاره به اهمیت همکاری کشورهای ساحلی برای حفاظت بهتر محیط زیست دریای خزر، امضای کنوانسیون محیط زیست این دریا را نشانگر آمادگی و تلاش مشترک این کشورها برای حفاظت از این منبع مهمی آبی منطقه می‌باشد.

حسین‌قلی باقراف وزیر محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری‌آذربایجان نیز طی سخنانی با قدردانی ازحمایت‌های دولت آلمان برای برگزاری این کنفرانس ابراز امیدواری کرد این گردهمایی نقش خود را برای هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها در خصوص تدوین برنامه عملی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر ایفا کند.

باقراف، هدف از برگزاری این کنفرانس را بررسی علل آلودگی دریای خزر، فراهم کردن فرصت‌های لازم برای فعالیت مشترک در زمینه رفع مشکلات محیط زیست این دریا و جلب نظر نهادهای بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده در این خصوص ذکر کرد.

وی افزود: مشکلات مربوط به محیط زیست دریای خزر تاثیر منفی بر توسعه پایدار منطقه داشته و آلودگی این دریا موجب کاهش میزان گونه‌های منحصر به فرد دریای خزر می‌شود.

وی همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه حفاظت محیط زیست این دریا را عاملی مهم برای رفع مشکلات مذکور دانست.

پروین فرشچی مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیات ایرانی در این کنفرانس نیز طی سخنانی، کنوانسیون تهران را مهمترین توافق منطقه‌ای برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر دانست.

وی گفت: این توافق می‌تواند در همه زمینه‌ها از جمله به حفاظت بهتر محیط زیست دریای خزر و توسعه پایدار منطقه کمک و نقش موثر خود را ایفا کند.

کد خبر 33147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز