نزدیک به یک هفته پس از اعلام آغاز به‌کار ۷ هزار نیروی نامحسوس گشت امنیت اخلاقی، هنوز این موضوع مورد توجه مردم، مسئولان، رسانه‌ها و کارشناسان است و با وجود پاسخگویی مسئولان ناجا در این زمینه، همچنان ابهاماتی در جزئیات اجرای طرح وجود دارد.

سردار ساجدی‌نیا

يكي از مهم‌ترين واكنش‌ها مربوط به رئيس‌جمهور حسن روحاني بود كه روز چهارشنبه گذشته در جلسه هيأت دولت بدون اشاره مستقيم به اين طرح و نام بردن از آن گفت: «چنين نيست كه هر كس يا نهاد و ارگاني بخواهد با اقداماتي به‌دنبال كنترل مردم باشد. آزادي مردم با آيين‌نامه و سليقه افراد و برخي دستگاه‌ها نمي‌تواند محدود شود و آزادي مردم به غيراز قانون با هيچ‌چيز ديگري محدود نمي‌شود و حتي دولت و قوه قضاييه هم نمي‌توانند مردم را محدود كنند و فقط قانون مي‌تواند چارچوب‌هايي در اين زمينه داشته باشد. حق نداريم در زندگي خصوصي و عمومي مردم دخالت كنيم جز در زمينه اجراي قانون.»

  • توضيح پليس

اما ساعاتي بعد، اين فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ بود كه در شبكه2 و برنامه گفت‌وگوي خبري حاضر شد تا به ابهامات در اين زمينه پاسخ بدهد.سردار ساجدي‌نيا در تشريح اجراي طرح امنيت اخلاقي در كشور گفت: يكي از مقوله‌هايي كه بايد به آن بيشتر توجه مي‌شد و مردم نيز از ما بيشتر انتظار داشتند كه به آن توجه كنيم، بحث ايجاد امنيت و آرامش در سطح كشور و خصوصاً شهر تهران است. البته برخي‌ها گمان مي‌كنند زماني كه صحبت از امنيت اخلاقي مي‌شود، فقط بحث بدپوششي و بدحجابي مطرح است درحالي‌كه بحث امنيت اخلاقي مرتبط با همه موضوعاتي است كه در جامعه و در حوزه مسائل اجتماعي و آسيب‌هاي اجتماعي داريم.

او با تأكيد بر اينكه مأموران كاركنان پليس هستند، افزود: پليس‌هاي نامحسوس ما در طرح امنيت اخلاقي درصورت مشاهده جرم مشهود به‌صورت مستقيم وارد عمل نمي‌شوند بلكه تنها گزارش مي‌دهند.

  • تداوم واكنش‌ها

با وجود توضيحات پليس همچنان برخي ابهامات در اين زمينه وجود دارد. در يك نمونه محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه معني نامحسوس‌بودن اين نيرو‌ها براي من محسوس نيست، گفت: مسئولان ناجا بايد براي افكار عمومي توضيح بدهند و اين مسئله را براي مردم روشن كنند تا مردم بدانند منظور از نامحسوس چه چيزي است و گزارش‌دهي و عملكرد اين نيرو‌ها به چه نحو خواهد بود. مردم بايد اطلاع كامل و كافي و شفاف را از نحوه اجراي آن داشته باشند.

علاوه بر اين، معاون امنيتي و انتظامي استانداري تهران هم با دفاع از اين طرح و ضروري برشمردن آن، گفت: چون هماهنگي‌هاي لازم براي اجراي اين طرح با دولت انجام نشده، استانداري تهران نسبت به آن ملاحظاتي دارد كه بهتر است ابتدا آنها روشن شود و اجازه ندهيم از اين طرح سوءبرداشت يا سوءاستفاده شود.

حسن نسج همداني با تأكيد دوباره بر دفاع از اصل اينگونه طرح‌ها افزود: «حسب نظر وزير كشور و معاون امنيتي - انتظامي وزارت كشور، لازم مي‌داند چگونگي اين طرح را بررسي كند و پاسخگوي برخي نگراني‌ها باشد.» حالا بايد منتظر ماند و ديد اجراي اين طرح در تهران چگونه خواهد بود . شايد با اجراي طرح در روزهاي آينده بخشي از ابهامات باقي‌مانده بر‌طرف شود.

  • پاسخ پليس به چند پرسش

سردار ساجدي‌نيا در گفت‌وگوي خود با شبكه2 جزئياتي از اجراي اين طرح را توضيح داد. بخشي از اين توضيحات وي را در مورد هر يك از سؤال‌هاي زير بخوانيد:

  • چرا اين مأمور‌ها نامحسوس هستند؟

پليس‌هاي ما هميشه با لباس فرم بر سر ماموريت‌هاي خود حاضر نمي‌شوند بلكه اكثر آنها در حوزه‌هاي عملياتي خود با لباس شخصي هستند و ازجمله مي‌توان به پليس آگاهي، پليس فتا و پليس مواد‌مخدر اشاره كرد كه اينها بيشتر در لباس شخصي ماموريت خود را به انجام مي‌رسانند. در حوزه امنيت اخلاقي خصوصاً در رابطه با آسيب‌هاي اجتماعي، پليس محسوس ما در گشت‌هاي مختلف فعاليت مي‌كند.

  • اين نيروها چگونه جذب شده‌اند؟

7هزار نفر نيرويي كه در اجراي طرح امنيت اخلاقي در تهران به‌كار گرفته مي‌شوند همگي پليس و ضابط قضايي هستند و در اين رابطه از هيچ مجموعه ديگري استفاده نكرده‌ايم.

  • آيا افراد متخلف جريمه مي‌شوند؟

بحث جريمه را تكذيب مي‌كنم. تذكر در دفترچه يادداشت و دفترچه ثبت مي‌شود و عاملين محسوسمان گزارش مي‌دهند كه يك برگ به شخص متخلف داده مي‌شود و برگ ديگر نيز نزد ما مي‌ماند لذا جريمه نقدي در كار نيست و صحت ندارد.

  • چه كنترلي بر رفتار نيروهاي نامحسوس داريد؟

مامورانمان بيش از آماري هستند كه مطرح شده است لذا از 7هزار نفر از نيروهايمان استفاده كرده‌ايم و مابقي باقي مانده‌اند. نيروهايمان در حفاظت اطلاعات و بازرسي مورد تأييد قرار گرفته‌اند. اين نيروها مورد وثوق مراجع قضايي هستند لذا آنها كساني هستند كه احكام‌ مربوطه را از مراجع قضايي دريافت مي‌كنند. همكارانمان در سازمان‌هاي كنترلي به موضوعات تخلفات رسيدگي مي‌كنند لذا همكارانمان مورد تأييد قوه قضاييه هستند و با احكام قضايي رفتار مي‌كنند. اصل بر صحت گزارش مامورانمان است و اين گزارش ملاك عمل مرجع قضايي قرار مي‌گيرد.

  • اين افراد چگونه فعاليت مي‌كنند؟

اين مأموران علاوه بر انجام وظايف و مأموريت‌هاي تخصصي خود، در ساعات غيراداري به‌عنوان مأموران نامحسوس و مورد وثوق، درصورت مشاهده جرايم مشهود، صرفاً اطلاعات لازم را از طريق سيستم‌هاي ارتباطي به مركز پليس اعلام مي‌كنند و مأموران به هيچ وجه، مواجهه حضوري و برخورد با مردم ندارند.

کد خبر 331405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha