سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برگزیدگان جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۶ که صدمین دوره خود را پشت سر گذاشته است، معرفی شدند و در بخش رمان «ویت تان نگوین» با نخستین رمان خود، جایزه‌ی بخش داستانی «پولیتزر» را دریافت کرد.

به گزارش ایلنا، درحالیکه از زمان انتشار فهرست نامزدهای نهایی در اکثر نقدها نام «یک زندگی کوچک» به قلم «هانیا یاناگیهارا» به عنوان شانس دریافت جایزه تکرار می‌شد، هیات داوران «پولیتزر» 2016 «ویت تان نگوین» را برای نگارش «همدرد» شایسته دریافت این جایزه ادبی شناختند.

تقریبا هیچ‌یک از نشریات ادبی از «همدرد» که به دوران جنگ ویتنام از نگاه یک جاسوی ویتنامی پرداخته، ‌به عنوان شانس دریافت «پولیتزر» نام نبرده بودند. «کلی لینک» و «مارگارت وربل» فینالیست‌های این بخش بودند.

«همیلتون» نوشته «لین مانوئل میراندا» جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی را از آن خود کرد. او در بخش نهایی با نویسندگانی چون «استفن کارام» و «برندل جیکوبز جنکینز» به رقابت پرداخت.

جایزه بخش کتاب تاریخی «پولیتزر» نصیب «محاکمه کاستر: زندگی در مرز آمریکای نو» نوشته «تی.جی. استایلز» شد. جایزه بخش زندگی‌نامه یا شرح‌حال‌نویسی این دوره به «ویلیام فینگان» نویسنده کتاب «روزهای بربری‌وار» تعلق گرفت.

در بخش شعر «پولیتزر» 2016 «دفتر خاطرات اوزون» کتابی شامل سروده‌های «پیتر بالاکیان»، به عنوان برنده انتخاب شد. «الیزابت ویلیس» و «دایان سوس» نامزدهای نهایی این بخش بودند.

به گزارش گاردین، «جابی واریک» جایزه ادبیات غیرداستانی عمومی را با کتاب «پرچم‌های سیاه: قیام داعش» به دست آورد. این کتاب نشان داده چطور منطق اشتباه پشت جنگ عراق کمک کرد تا گروه تروریستی داعش رشد پیدا کند. جایزه بخش موسیقی «پولیتزر» هم به «هنری تردگیل» اعطا شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین جایزه پولیتزر در حوزه روزنامه‌نگاری نیز به چهار خبرنگار آسوشیتدپرس رسید که  به مدت ۱۸ ماه صنعت ماهیگیری در آسیای جنوب شرقی را رصد کرده و مدام گزارش‌هایی از آنها تهیه می‌کردند. این گزارش‌ها سبب شد تا دو هزار کارگری که به نوعی به بردگی گرفته شده بودند، بر اثر  گزارش‌های این روزنامه‌نگاران آزاد شوند.

«پولیتزر» مجموعه جوایزی در حوزه‌های روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که از معتبرترین جوایز دنیا به حساب می‌آید. این جایزه از سال ۱۹۱۷ به صورت سالانه با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان اعطا می‌شود. جایزه «پولیتزر» به ‌نام بنیان‌گذار آن «جوزف پولیتزر» روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی قرن نوزدهمی نام‌گذاری شده‌ است. برندگان جوایز «پولیتزر» مبلغی 10 هزار دلاری دریافت می‌کنند.

کد خبر 331187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha