همشهری آنلاین: کاخ سفید به تهدید عربستان در خصوص خارج کردن دارائی ها از ایالات متحده در صورت منتشر شدن گزارش نقش ریاض در حوادث ۱۱ سپتامبر واکنش نشان داد.

واکنش کاخ سفید به تهدید عربستان برای خروج دارائی ها از آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تهدید عربستان گفت: این به نفع عربستان سعودی نیست که بواسطه گزارش ۱۱ سپتامبر اقتصاد جهان را به هم بزند.

ارنست همچنین گفت: عربستان سعودی قطعا علاقه مشترک خود با آمريكا را برای حفاظت از نظام مالی بين المللی به رسميت می شناسد و بی ثبات ساختن آن به نفع اين پادشاهي نيست.

رئیس جمهور آمریکا که به دلیل منتشر نشدن اسناد مربوط به نقش عربستان در ارتباط با حملات ۱۱ سپتامبر تحت انتقاد قرار داشت اکنون در آستانه سفر به ریاض با افزایش فشار افکار عمومی مواجه شده است.

«باراک اوباما» قرار است به عربستان سفر کند و این موضوع موجب شده تا بار دیگر مردم و رسانه های ایالات متحده فشار خود را بر کاخ سفید برای انتشار اسناد نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ افزایش بدهند.

چند سال قبل کمیته ای متشکل از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات گزارشی مفصل در مورد حوادث ۱۱ سپتامبر و دست های پشت پرده آن تهیه کردند که ۲۸ صفحه از این گزارش مربوط به نقش عربستان در این حملات است اما کاخ سفید تا این لحظه از انتشار این ۲۸ صفحه جلوگیری کرده و آن را بصورت محرمانه نگهداری می کند.

اوباما تاکنون دوبار در دیدار با خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر، به آنها قول داده که این ۲۸ صفحه منتشر می شود اما در شرایطی که فقط چند ماه تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما زمان باقی است هنوز این وعده عملی نشده است.

در همین رابطه چند روز قبل مقامات عربستان سعودی به دولت اوباما و اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که در صورت تصویب لایحه «یازده سپتامبر»، دارایی های خود در آمریکا را به حراج خواهند گذاشت.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز ماه گذشته طی دیدار خود از واشنگتن به قانونگذاران آمریکا گفت که در صورت تصویب این لایحه در کنگره، عربستان مجبور خواهد شد که اوراق بهادار خزانه داری و سایر دارائیهای خود در آمریکا را با ارزشی بالغ بر ۷۵۰ میلیارد دلار پیش از بلوکه شدن به فروش برساند.

اما رسانه آمریکایی نیویورک دیلی در واکنش به تهدید مقامات ریاض درباره تصویب لایحه ارتباط سعودی‌ها با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در کنگره ایالات متحده، عربستان سعودی را «تفاله سلطنتی» توصیف کرد.

نیویورک دیلی در گزارش خود تیتر زده بود:‌ «تفاله سلطنتی؛ خشم خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از تهدید و باج خواهی ۷۵۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی».

در این گزارش به نقل از «جیم ریچز» یکی از خانواده‌های قربانی حملات ۱۱ سپتامبر آمده است:‌ «من بسیار عصبانی هستم و این سیلی به صورت خانواده‌های(قربانی) ۱۱ سپتامبر است. بگذارید آنها(سعودی‌ها) پولشان را برای خودشان نگهدارند. ما به پولشان نیازی نداریم. این پول ارزش جان باختن ۳۰۰۰ آمریکایی را ندارد».

«ترا استرادا» یکی دیگر از خانواده‌های قربانی ۱۱ سپتامبر با انتقاد از فشارهای دولت آمریکا به کنگره برای عدم تصویب لایحه مذکور گفت: «چرا آنها به جای حفاظت از مردم آمریکا، به خواست دولت عربستان سعودی تن می‌دهند؟ آنها فقط دارند اسرار کثیف سعودی‌ها را نگه می‌دارند».

کد خبر 331179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha