همشهری‌آنلاین: کتاب« پنجره‌ای با شیشه‌های کوچک رنگی» عنوان کتابی است نوشته سینا صدقی که در آن دربار چند فرهنگ‌گرایی در آثار علیرضا مشایخی، موزیسین نوپرداز ایرانی بحث و بررسی‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب، که از سوی انتشارات ماهور به بازار کتاب عرضه شده است، پس از طرح مبانی چندفرهنگ‌گرایی، رويکردهای متفاوت علیرضا مشایخی به این موضوع تبیین شده است.

چندفرهنگ‏‌گرایی در اندیشه و آثار او، به‌‏سوی «مسئله‌ی حقیقت» راه می‌‏بَرَد. به باور او، صرفا از رهگذر ساختارهای چند‌منطقی تفکر هنری می‏‌توان به «حقیقت» نائل آمد و آن ‏را کشف کرد.این اندیشه، امکان صورت‌‏بندیِ نوینی از چندفرهنگ‏‌گرایی را در آثار او سبب شده است.

توجه به «مسئله‌‏ی حقیقت» در اندیشه و آثار علیرضا مشایخی، به آغاز دوره‏‌ی جدیدی منجر شده است که می‏‌توان «خروج» از معیارهای از‌پیش‌‏تعیین‏‌شده‏‌ی «استتیک» را مهم‏‌ترین دست‌‏آوَرد آن دانست. «صدا» در آثار این دوره، «اُبژه‏‌ی فیزیکی»، «تِم» و «آتمسفِر» نیست بلکه حاملی از تاریخ، ترادیسیون و فرهنگ‌‏های متفاوت است، فارغ از تفکُّر سوبژکتیو به «آشکارگی» می‌‏رسد و «رویداد حقیقت» است؛ از این‌‏رو آن را «دوره‌‏ی مانیفست» می‌نامند. نقطه‏‌ی آغاز این دوره «‏سمفُنیِ شماره‏‌ی 9» اپوس 201 است.

اين «خروج» به‌‏سمت ارائه‌‏ی معیارهای نوينی گام بر‌می‏دارد که امکانی را برای ترسیم «موسیقیِ آينده» فراهم می‌‏آوَرَد.

کد خبر 330802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha