شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

چند روز پس از آنکه زمزمه‌هایی مبنی بر انتشار اسناد مربوط به نقش عربستان سعودی در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر شنیده شد، اکنون صحبت از تصویب نهایی قانونی در کنگره آمریکاست که به دادگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد عربستان را به‌خاطر نقشی که در رقم خوردن این حملات داشته به پای میز محاکمه بکشانند؛ موضوعی که اکنون به تهدید علنی سعودی‌ها علیه دولت آمریکا منجر شده است.

اوباما

عربستان به باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا خبر داده درصورتي كه نتواند جلوي تصويب اين قانون را بگيرد، دولت سعودي اقدام به فروش 750ميليارد دلار دارايي خود در آمريكا خواهد كرد. در پي اين تهديد، مقام‌هاي وزارت امورخارجه و وزارت دفاع آمريكا هفته‌هاي گذشته را مشغول لابي با نمايندگان كنگره بوده‌اند تا شايد بتوانند آنها را از تصويب نهايي اين قانون منصرف كنند.

در سوي ديگر، با وجود اينكه فضاي سياسي آمريكا به‌دليل انتخابات رياست‌جمهوري به‌شدت به فضايي دوقطبي ميان جمهوريخواهان و دمكرات‌ها تبديل شده، اما نمايندگان كنگره بر تصويب نهايي آن اصرار دارند. پيش نويس اين قانون 3‌ماه پيش در اتفاقي غيرمعمول، در كميته حقوقي كنگره بدون رأي مخالف به تصويب رسيد و اكنون براي تصويب نهايي در اختيار نمايندگان قرار گرفته است.

سه‌شنبه گذشته باب گراهام، سناتور سابق و فرماندار ايالت فلوريدا در گفت‌وگو با شبكه سي‌بي‌اس از احتمال انتشار اسناد موسوم به «28صفحه» طي يك يا 2‌ماه آينده خبر داد. اين 28برگ سند كه مربوط به نقش دولت عربستان در حملات 11سپتامبر است، از گزارشي كه در سال2003 از سوي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا با محوريت كنگره در مورد اين حملات تهيه شده بود خارج شده و هيچگاه اجازه انتشار پيدا نكرد. دولت آمريكا به‌دليل به خطر افتادن روابطش با سعودي‌ها از انتشار اين اسناد جلوگيري كرده اما طي يك سال گذشته زير فشار افكار عمومي، مجبور به بازنگري در اين تصميم شده است.

روزنامه نيويورك تايمز گزارش داده كه عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان، در سفري كه‌ماه گذشته به واشنگتن داشته شخصا پيغام دولت سعودي را به باراك اوباما رسانده است. به نوشته اين روزنامه، تلاش‌هاي دولت اوباما براي جلوگيري از تصويب خواسته كنگره آنقدر شديد بوده كه اعتراض برخي نمايندگان و خانواده‌هاي قربانيان 11سپتامبر را به‌دنبال داشته است.

برخي اقتصاددانان آمريكايي در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز فروش ناگهاني اين حجم دارايي در اين كشور را غيرممكن دانسته و گفته‌اند كه اين اقدام اقتصاد عربستان را متلاشي خواهد كرد. اين روزنامه به نقل از ادوين ترومن، كارشناس مؤسسه تحقيقاتي اقتصاد بين‌الملل آمريكا مي‌نويسد:

«اين تهديدها توخالي است. فروش اين ميزان دارايي نه‌تنها شدني نيست بلكه لرزه به اقتصاد جهان مي‌اندازد؛ موضوعي كه واكنش منفي كشورهاي جهان عليه عربستان را به‌دنبال خواهد داشت.» به اعتقاد ترومن اقدام عربستان دلار را متزلزل مي‌كند كه در نتيجه ضربه‌اي بزرگ به ريال عربستان خواهد بود. همزمان درحالي‌كه طرح ديگري در كنگره به جريان افتاده كه خواستار محدود كردن دولت آمريكا براي فروش سلاح به عربستان است، باراك اوباما چهارشنبه اين هفته راهي عربستان مي‌شود؛ عربستاني كه زماني متحد درجه يك اين كشور در خاورميانه بود اما اكنون به اعتقاد بسياري از آمريكايي‌ها زمان رو برگرداندن از آن است.

کد خبر 330792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha