جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

انتشار گزارشی مستند در رسانه‌های آمریکایی از دخالت و مشارکت مستقیم سازمان جاسوسی سیا در تولید برخی فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی ازجمله «آرگو» و «۳۰دقیقه پس از نیمه‌شب» پرده برداشت.

بن افلک «آرگو» را با حمایت سازمان جاسوسی سیا ساخت و برنده اسکار شد.

به گزارش همشهري، گرچه پيش از اين هم شائبه‌هايي بسيار جدي از حضور و نقش‌آفريني سازمان سيا در صنعت سرگرمي مطرح شده بود اما به تازگي اسنادي منتشر شده كه نشان مي‌دهد دفتر روابط عمومي سيا بين سال‌هاي 2006تا 2011از توليد حدود 22پروژه مستند، داستاني و كتاب در آمريكا حمايت كرده است. البته در اين اسناد تنها نام 8پروژه به ميان آمده كه از آن جمله مي‌توان به فيلم ضد‌ايراني و برنده اسكار آرگو اشاره كرد.

فيلم سينمايي 30دقيقه پس از نيمه‌شب به كارگرداني كاترين بيگلو، برنامه‌هاي تلويزيوني «سرآشپز برتر» و «روابط پنهاني»، مستندهاي «جنگ محرمانه عليه تروريسم» پخش‌شده از BBC و «نيروي هوايي آمريكا: هواپيمايي محرمانه سيا» پخش‌شده از شبكه هيستوري و كتاب «نور شيطان» نوشته ريچارد نورث پترسن پروژه‌هايي هستند كه با حمايت مستقيم سازمان سيا توليد شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته‌اند.

براساس آنچه در سايت رسمي سيا آمده، وظيفه دفتر روابط عمومي اين سازمان جاسوسي، تعامل ويژه با روزنامه‌نگاران و اهالي رسانه و برقراري ارتباط با بخش‌هاي مرتبط با صنعت سرگرمي است. در حال حاضر هم پروژه‌اي كه سيا توليد آن را به فعالان صنعت سرگرمي توصيه كرده، كتابي است به نام «بدگويي و دفاع از كلنل كولكينسكي». ريچارد يرزي كولكينسكي از افسران لهستاني در دوران جنگ سرد بود كه از 1971تا 1982براي ناتو جاسوسي مي‌كرد.

دخالت سازمان‌يافته و برنامه‌ريزي‌شده سازمان سيا در صنعت سرگرمي كه سابقه آن به دهه 1950بازمي‌گردد، سال 2012پس از اكران 30دقيقه پس از نيمه‌شب مورد بررسي و مطالعه دقيق‌تر قرار گرفت. كاترين بيگلو كارگردان برنده اسكار و مارك بول نويسنده و تهيه‌كننده فيلم با هدف كسب اطلاعات بيشتر درباره عمليات سيا براي دستگيري اسامه بن لادن به مأموران ارشد سازمان جاسوسي آمريكا نزديك شدند و با كمي دست و دلبازي، به اطلاعاتي محرمانه دست يافتند.

آرگو هم كه سال 2013جايزه اسكار بهترين فيلم را گرفت، ديگر پروژه مورد حمايت سيا بود. بن افلك كارگردان و برخي ديگر از عوامل توليد اين فيلم ضد‌ايراني براساس كتاب «استاد پنهانكاري» نوشته آنتونيو جوزف توني مندس مأمور پيشين سيا، براي كسب اطلاعات بيشتر به دفتر روابط عمومي سيا نزديك شدند و توانستند به تصويري دقيق از عمليات فراري دادن جاسوسان آمريكايي از سفارت آمريكا در تهران دست يابند.

کد خبر 330617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha