همشهری آنلاین: نمایش نسخه احیا شده فیلم «باد صبا»‌ در جشنواره جهانی فجر، اگرچه برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد اما به دلیل آنکه سازنده‌اش در حین فیلمبرداری جان خود را از دست داده است، اهمیت دیگری دارد.

سینما

به گزارش  ایسنا، فیلم مستند «باد صبا» ساخته آلبر لاموریس است که در سال 1348 تولید شد و در آن به روایت گوشه و کنار ایران پرداخته شده است.

این فیلم در طول این سال‌ها دچار آسیب‌هایی شده بود که با توجه به ارزش‌های درخشان بصری فیلم، فیلمخانه ملی ایران از حدود دو سال قبل احیا و مرمت دیجیتال آن را آغاز کرد و طبق تاکید لادن طاهری (مدیر فیلمخانه ملی ایران) تلاش بسیاری شده تا با بهره‌گیری از دانش و امکانات عصر دیجیتال، آسیب‌های وارد شده به فیلم «باد صبا» تا حد امکان اصلاح و رفع شود.

«باد صبا» که به تازگی نسخه‌ اصلاح شده آن آماده شده و در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی می‌شود به کارگردانی «آلبر لاموریس» و فیلمبرداری «گی‌ تابری» و «ریموند لوتزه» ساخته شده و صدای منوچهر انور بر روی آن شنیده می‌شود.

این فیلم، مستندی است که لاموریس از گوشه و کنار ایران ساخته و راوی آن «باد صبا» است که بیننده همراه او نماهای بکر و اصیلی از چشم‌اندازهای زیبای ایران و دیدنی‌ترین مناطق جغرافیایی سرزمین‌مان را می‌بیند.

البته در جریان فیلمبرداری این مستند، لاموریس بر اثر سانحه سقوط هلی‌کوپتر در آب‌های سد کرج درگذشت.

به گزارش ایسنا، قرار بود این مستند 18 فروردین‌ماه از شبکه مستند سیما پخش شود که بنا به خواست رضا میرکریمی،‌دبیر جشنواره جهانی فجر،‌ پخش آن به زمانی دیگر موکول شد.

«باد صبا» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که از اول تا ششم اردیبهشت ماه 95 در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود، به نمایش در خواهد آمد.

کد خبر 330376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha