سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رایحه درمانی با اسانس بهار نارنج می‌تواند به عنوان درمان کمکی برای اختلالات خواب در بیماران قلبی استفاده کرد.

رایحه بهارنارنج بهبود دهنده خواب بیماران قلبی

بهارنارنج

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیش از یک سوم طول عمر عمده انسان‌ها در خواب سپری می‌شود. بنابراین هرگونه اختلال در کمیت، کیفیت یا الگوی خواب می‌تواند تأثیر منفی چشمگیری بر عملکرد و سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد.

اختلالات خواب و هیپوکسی متناوب، منجر به افزایش عوارض قلبی-عروقی می‌شود، چرا که این اختلالات باعث افزایش فعالیت سمپاتیک و افزایش حاد مقاومت عروقی و افزایش فشار خون شبانه می‌شود.

مشکل خواب در بیماران نارسایی قلبی نسبت به افراد بدون این بیماری از شیوع بیشتری برخوردار است و عواملی چون مشکلات تنفسی، افزایش سن، دارو، اضطراب و افسردگی در این امر نقش به سزایی دارند.

برای درمان اختلالات خواب از داروهای متفاوتی استفاده می‌شود که عوارض جانبی زیادی دارند. یکی از روشهایی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته رایحه درمانی است.

در سایت انجمن تحقیقات طب سنتی ایران آمده است رایحه درمانی باعث تحریک سیستم لیمبیک و آزادسازی نوروترنسمیترها و اندورفین در مغز و ایجاد احساساتی از قبیل لذت، خشم، اضطراب می‌شود که بر ضربان قلب، فشار خون، تنفس، فعالیت امواج مغزی و آزادسازی هورمون‌ها تأثیرگذار است. در طب سنتی ایران بهارنارنج یک گیاه آرام بخش و تقویت کننده خواب شناخته شده است.

مطالعه پیش رو با هدف «تعیین تأثیر رایحه بهارنارنج بر کیفیت خواب بیماران قلبی» طراحی گردیده است. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با گروه کنترل، پیش آزمون و پس آزمون است.

در این مطالعه سه شب متوالی، رایحه درمانی با اسانس بهارنارنج 10 درصد انجام شد و پرسشنامه خواب بیمارستانی برای بررسی کیفیت خواب قبل و بعد از مداخله، در هر دوگروه آزمودنی تکمیل شد. این مطالعه نتیجه می‌گیرد که از رایحه درمانی با اسانس بهارنارنج را می توان به عنوان درمان کمکی برای اختلالات خواب در بیماران قلبی استفاده کرد.

کد خبر 330313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha