همشهری آنلاین: دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات از ۴ شخصیت معروف ایرانی و بین‌المللی از جمله یوهان کرایف-فوتبالیست و مربی اسبق هلند، محمدعلی اینانلو-کارشناس طبیعت،علامه جعفری-فیلسوف و ناصر حجازی-دروازه‌بان و مربی اسبق استقلال به عنوان قربانیان دخانیات ابراز تأسف کرد.

به گزارش تسنیم، محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات که عنوان عضو ایرانی گروه برنامه ریزی و نماینده  کشوری گارد (اتحادیه جهانی علیه بیماریهای تنفسی) نیز بر عهده دارد، درباره آسیب‌های استعمال دخانیات در چهره‌های مشهور در دنیا و ایران به برخی از آنان از جمله یوهان کرایف - فوتبالیست و مربی سابق فوتبال هلند، محمدعلی اینانلو - کارشناس طبیعت، علامه جعفری - فیلسوف و ناصر حجازی - دروازه‌بان و مربی اسبق استقلال اشاره کرد و افزود: واقعاً حیف است چنین افرادی به دلیل استعمال دخانیات نتوانستند آنطور که باید و شاید عمر بیشتری کنند.

وی با پرداختن به هر کدام از این افراد به یوهان کرایف اشاره کرد و افزود: یوهان کرایف فردی بود که عنوان کرده بود که زمین‌های فوتبال دنیا را اسیر خود کرده است ولی در نهایت این سیگار بود که او را اسیر خود کرده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ادامه به شخصیت محمدعلی اینانلو - کارشناس طبیعت، مستند ساز و مجری تلویزیون که زمستان سال 94 فوت کرد نیز گریزی زد و افزود: آقای اینانلو خیلی زود بود که ما را ترک کند و به قول یکی از دوستانش که پس از فوتش در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود «اگر این مرد سیگارش را ترک می‌کرد به این زودی‌ها ما را ترک نمی‌کرد».

مسجدی همچنین به شخصیت ارزنده‌ای چون علامه محمدتقی جعفری، از جملهٔ مفسرین بزرگ نهج البلاغه، فیلسوف مسلمان و مولوی‌شناسان معاصر کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: به واقع چنین افرادی هر 400 تا 500 سال پا به روی زمین می‌گذارند ولی این در حالی بود که علامه جعفری فردی بود که سیگار را با سیگار روشن می‌کرد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ادامه تشریح شخصیت علامه جعفری و مشکلاتی که استعمال سیگار برای او به وجود آورده بود توضیح داد: یک زمانی علامه جعفری نزد بنده آمد، به او گفتم که به هیچ عنوان چایی نخورید و وقتی علت را پرسیدند به خدمتشان عرض کردم می‌خواهم از شما آندوسکوپی بگیرم، پس از آندوسکوپی معلوم شد که از زیر گلو تا پایین معده و روده وی عوارض سرطان به دلیل استعمال دخانیات پیش رفته است و پس از چند هفته نیز این شخصیت مطرح مسلمان ایرانی فوت کرد.

عضو ایرانی گروه برنامه ریزی و نماینده  کشوری گارد (اتحادیه جهانی علیه بیماری‌های تنفسی) با اشاره به شخصیت محبوب ناصر حجازی به عنوان دروازه‌بان و مربی اسبق استقلال (تاج) که او نیز در اسارت استعمال دخانیات بود از استعمال دخانیات و رواج آن بین هنرمندان و ورزشکاران ابراز تأسف کرد.

کد خبر 330191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha