همشهری آنلاین: یک قاضی کانادایی دوشنبه اول اکتبر (9 مهر) چهار پزشک و یک شرکت داروسازی آمریکایی را که در ماجرای توزیع خون‌‌های آلوده به ویروس ایدز HIV د راین کشور به اهمال متهم شده بودند، تبرئه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اولین محاکمه جنایی در مورد این بزرگترین رسوایی بهداشتی کانادا که  در آن بیش از 20000 نفر در دهه‌های 1980 و 1990 به ویروس ایدز و هپاتیت C  آلوده شدند.

دست کم 3000 نفر از این بیماران ،از جمله 800 نفر در نتیجه ایدز، فوت کردند.

دادگاه عالی اونتاریو در تورونتوی کانادا حکم کرد که دکتر راجر پرالت رئیس سابق صلیب سرخ کانادا درد این پرونده مرتکب اهمال نشده است. دو پزشک دیگر کانادایی، یک  مدیر شرکت آمریکایی داروسازی "آرمور" و خود این شرکت نیز تبرئه شدند.

این افراد متهم شده بودند که در شناسایی نمونه‌های خون آلوده قصور کرده‌اند و در صورت محکومیت با 10 سال حبس روبرو بودند.

این محاکمه درمورد آلودگی هفت کودک مبتلا به هموفیلی بود که پس از دریافت یک فراورده خونی ساخت شرکت آرمور به ویروس ایدز آلوده شده بودند.

این حکم تبرئه باعث ناراحتی نمایندگان و اعضای خانواده این قربانیان شد، که این افراد را مسئول آلودگی بیماران به ویروس ایدز می‌دانستند.

این پزشکان با یک محاکمه دیگر در مورد این اتهام روبرو هستند که اقدامات ضروری برای  جلوگیری از اهدای خون بوسیله افراد HIV مثبت و اطلاع‌رسانی لازم به عموم در باره خطرات آن را انجام نداده‌اند.

دولت کانادا سال گذشته اعلام کرد یک میلیارد دلار به قربانیان دریافت خون آلوده که در توافق‌های قبلی برای پرداخت غرامت منظور نشده بودند، خواهد پرداخت.

کد خبر 33018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز