جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارنامه نشر ایران در سال ۱۳۹۳ دربردارنده اطلاعات کتاب‌هایی است که در این سال با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند.

کارنامه نشر ایران در سال ۱۳۹۳

اين مجموعه هفت جلدي علاوه بر كتاب‌هاي ناشران خصوصي، انتشارات موسسه‌هاي دولتي، كتاب‌هاي با شمارگان محدود و در دسترس اعضاي سازمان‌هاي خاص، گزارش‌هاي تحقيقاتي، چاپكرده‌هاي به روش افست را نيز در برمي‌گيرد.

كارنامه نشر 1393 ذيل دو سرفصل ارائه شده است. فصل اول بزرگسالان و فصل دوم كودك و نوجوان. در هر دو فصل كتاب‌ها به دو زيرمجموعه «چاپ اول» و «بازچاپ» تقسيم شده‌اند. فهرست موضوعي كتاب‌ها در اين دو فصل و هفت جلد كارنامه نشر ايران در سال 1393 در ادامه آمده است:

* فصل اول :      

جلد اول : چاپ اول (علوم كامپيوتر، اطلاعات و آثار كلي / فلسفه و روانشناسي / دين / علوم اجتماعي)

جلد دوم : زبان / علوم طبيعي و رياضيات / علوم كاربردي / هنر

جلد سوم: ادبيات / تاريخ و جغرافيا / بازچاپ (علوم كامپيوتر، اطلاعات و آثار كلي / فلسفه و روانشناسي / دين)

جلد چهارم: علوم اجتماعي / زبان / علوم طبيعي و رياضيات / علوم كاربردي / هنر / ادبيات / تاريخ و جغرافيا

* فصل دوم:

جلد پنجم: كودك و نوجوان - چاپ اول (علوم كامپيوتر، اطلاعات و آثار كلي / فلسفه و روانشناسي / دين / علوم اجتماعي / زبان / علوم طبيعي و رياضيات / علوم كاربردي / هنر / ادبيات / تاريخ و جغرافيا) / كودك و نوجوان - بازچاپ (علوم كامپيوتر، اطلاعات و آثار كلي / فلسفه و روانشناسي / دين / علوم اجتماعي / زبان / علوم طبيعي و رياضيات / علوم كاربردي / هنر / ادبيات / تاريخ و جغرافيا)

جلد ششم: نمايه‌ها

جلد هفتم: نمايه پديدآور / نمايه ناشر / نمايه شهر / نمايه زبان كتاب‌ها / نمايه كتاب‌هاي ترجمه شده از فارسي به زبان‌هاي ديگر / نمايه كتاب‌هاي ترجمه شده از زبان‌هاي ديگر به فارسي / نمايه موضوع كتاب‌ها

  • دامنه منابه اطلاعاتي

از آنجا كه از ابتداي سال 93 اطلاعات كتاب‌هاي منتشر شده به صورت ماهانه در كتابشناسي ماه عرضه شده‌اند، در مجموعه هفت جلدي كارنامه نشر ايران در سال 1393، تنها اطلاعات كتاب‌هاي عمومي و كودك و نوجوان گردآوري شده است و اطلاعات كتاب‌هاي كمك درسي و آموزشي در اين مجموعه ارائه نشده است.

  • روش تنظيم

محتواي كارنامه نشر بر اساس خلاصه سوم نسخه بيستم نظام رده‌بندي دهدهي ديويي (با نشانه حروف و عدد) طبقه‌بندي شده است و براي موضوع‌هاي اسلام، زبان و ادبيات فارسي، جغرافيا و تاريخ ايران از گسترش‌هاي رده‌بندي دهدهي ديويي ايران استفاده شده است. به اين صورت كتاب‌ها در 10 شاخه اصلي رده‌بندي دهدهي ديويي طبقه‌بندي شده‌اند و در هر رده، به ترتيب شماره رده ديويي، تربيب يافته‌اند.

شيوه تنظيم اطلاعات كتابشناختي اين مجموعه بر اساس سنت اسلامي و شرقي با عنوان كتاب شروع مي‌شود. در اين شيوه كتاب‌ها نخست بر اساس الفباي عنوان و در پي با نام پديدآورنده در زير هر يك از شاخه‌هاي نظام رده‌بندي ديويي مرتب شده‌اند. براي دسترسي آسان‌تر به كتاب‌هاي كودك و نوجوان، كتاب‌هاي اين گروه سني در بخش جداگانه‌اي بعد از رده تاريخ و جغرافيا آمده است. روش تنظيم كتاب‌هاي كودك و نوجوان نيز بر اساس نظام رده‌بندي دهدهي ديويي و به ترتيب الفباي عنوان است.

  • اطلاعات كتاب‌شناختي

هر مدخل كتاب‌شناختي شامل شماره مدخل و عنوان، پديدآورنده، محل انتشار و ناشر، مشخصات اثر و موضوع‌ها است.

به گزارش همشهري آنلاين، كارنامه نشر ايران در سال 1393، زير نظر مجيد غلامي جليسه مديرعامل خانه كتاب و توسط آزاده نظربلند و گروه همكاران تهيه و در شهريور ماه 1394 در شمارگان 30 نسخه به چاپ رسيده است.

کد خبر 329837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha