سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور روز گذشته برآوردی از اقتصاد ایران در سال ۹۴ ارائه داد و چشم‌انداز مورد نظر برای سال ۹۵را نیز تشریح کرد.

نوبخت

محمدباقر نوبخت در اولين نشست خبري خود در سال جديد، از تحقق 91درصدي بودجه سال گذشته خبر داد و اظهار داشت كه براي سال 95رشد اقتصادي 5تا 6درصدي هدفگذاري شده است. سخنگوي دولت گفت: در ماه‌هاي آينده آثار مثبت تصميمات دولت را خواهيم ديد. محمدباقر نوبخت خاطرنشان كرد: در سال گذشته 827هزار نفر وارد بازار كار شدند كه 667هزار نفر موفق به يافتن كار شدند. دنبال افزايش رشد اقتصادي از طريق توليد داخلي هستيم. بنابراين ناگزيريم كه بر فعال كردن واحدهاي توليدي نيمه فعال و راكد متمركز شويم.

سخنگوي دولت با بيان اينكه از حدود 36هزار واحد توليدي در كشور حدود 7هزار واحد راكد است، گفت: اگر اين 7هزار واحد فعال شوند براي 132هزار نفر شغل ايجاد مي‌شود، بنابراين ما براي فعال كردن اين واحدها به اقدام فوري در سال 95متمركز شده‌ايم و آن اقدام فعال كردن واحدهايي است كه براي آنها سرمايه‌گذاري انجام شده است. اين واحدها به سرمايه در گردش نياز دارند تا فعال شوند.

وي ادامه داد: پس از تأكيدات رهبري براي اقدام و عمل در زمينه اقتصاد مقاومتي چندين جلسه داشته‌ايم و توانستيم اطلاعات كافي درباره واحدهاي توليدي را به‌دست آوريم و اكنون به‌دنبال هماهنگي نهايي استانداران و روساي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در استان‌ها براي ايجاد يك سياست واحد در جهت فعال كردن واحدهاي توليدي هستيم.

نوبخت در ادامه اظهار كرد: واحدهاي توليدي كه 80درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند؛ واحدهايي كه تكميل شده‌اند اما راكد‌ هستند و واحدهايي كه با تمام ظرفيت فعال نيستند را شناسايي كرده‌ايم و آنها را فعال مي‌كنيم. البته با هر واحدي قراردادي خواهيم داشت تا مشخص شود آن واحد توليدي به چه سرمايه‌اي نياز دارد، براي چند نفر شغل ايجاد مي‌كند و چه مقدار توليد و صادرات خواهد داشت. ما همچنين مشوق‌هاي صادراتي را هم درنظر گرفته‌ايم. البته نظارتي هم بر فعاليت اين واحدها خواهيم داشت.

  • بخش مسكن تحريك مي‌شود

وي در ادامه با اشاره به اينكه فعال كردن بخش مسكن يكي ديگر از اولويت‌هاي دولت در سال 95است، افزود: ما همه اين اقدامات را در سال‌جاري مي‌توانيم انجام دهيم. البته اين اقدام‌ها جداي از سرمايه‌گذاري اصلي و مستقيم است. همچنين دنبال واگذاري طرح‌هاي عمراني به بخش غيردولتي هستيم و طرح‌هايي كه بالاي 80درصد پيشرفت داشته يا در مناطق محروم هستند جزو اولويت‌ها براي تكميل و عملياتي شدن قرار مي‌گيرند.

نوبخت همچنين در ادامه گزارش خود از فعاليت‌هاي دولت در سال 94، تصريح كرد: در سال گذشته تراز تجاري كالا حدود يك ميليارد دلار مثبت بوده كه اين يك موفقيت بزرگ براي دولت است. ما ناچاريم كالاهاي واسطه‌اي را براي توليد كشور وارد كنيم، اما بايد بيش از واردات به فكر صادرات باشيم. ما بيش از هزار ميليارد تومان در بودجه 95براي تشويق صادرات درنظر گرفته‌ايم. سخنگوي دولت در ادامه اعلام كرد: پيش‌بيني مي‌شود كه دولت در سال‌جاري، 10ميليون تن گندم از كشاورزان بخرد. پيش‌بيني مي‌شود واردات گندم در سال‌جاري به حداقل يا صفر برسد. 6ميليون تن گندم هم‌اكنون ذخيره شده و قيمت خريد گندم از كشاورزان 1270تومان محاسبه شده است.

نوبخت در پاسخ به سؤالي درباره واردات كالاهاي لوكس به كشور و اينكه آيا اين واردات با اقتصاد مقاومتي مغايرت ندارد، گفت: ما تعرفه‌هاي كالاهاي لوكس را افزايش داديم تا عملاً اين واردات انجام نشود. واردات كالاهاي لوكس ممنوع نبوده كه هم‌اكنون آزاد شده است.

  • مشكل پرداخت حقوق بازنشستگان

وي همچنين درباره پرداخت حقوق بازنشستگان كشوري تصريح كرد: صندوق بازنشستگي در پرداخت حقوق اسفند دچار مشكل بود. حقوق بازنشستگان در سال 94، 22هزارو 400ميليارد تومان بود كه ما 15هزار ميلياردو 500ميليون تومان را پرداخت كرديم، اما باز هم صندوق دچار مشكل بود. ما براي حل اين مشكل حتي 10درصد ديگر هم به صندوق بازنشستگي كمك كرده‌ايم و در مجموع 110درصد را به اين صندوق پرداختيم اما باز هم صندوق كسري داشت و در نهايت با دستور رئيس‌جمهور از اختيار قانوني در سازمان مديريت استفاده كرديم و باقيمانده كسري اين صندوق را نيز پرداختيم.

کد خبر 329623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha